En långkörare på verkstaden

”Bilen går som en påse nötter” – nu vill Toly häva köpet

Foto: Charlotta Ottinger
Toly Rexhajs Chevrolet blev en långkörare på verkstan
MOTOR

Toly Rexhaj i Kallinge, Blekinge, trodde att han hittat den perfekta bilen för långpendling. I ­stället blev hans nya, diesel­drivna Chevrolet ­Captiva en långkörare på verkstan.

– Nu är jag så trött på det här att jag vägrar hämta ut bilen från verkstan, säger han.

Bekymren med Toly Rexhajs Chevrolet Captiva 2,2D 4WD började i samma ögonblick som han hämtade ut den.

– Hade tillfälligt parkerat bilen 150 meter från verkstan. När jag skulle åka iväg vägrade bilen starta, berättar Toly.

Bilen lämnades in till återförsäljarens verkstad för byte av startmotor. Dessutom noterade Toly att ett luftgaller var skadat.

– Jag fick åka omkring i en demobil i väntan på att de skulle fixa bilen. Det tog två och en halv vecka.

När bilen sedan började användas på allvar upptäcktes det fel som blivit den verkliga långköraren och som nu är roten till en tvist mellan Toly Rexhaj och återförsäljaren.

– När jag började köra landsväg upptäckte jag att motorn hackar och hoppar i farter från 100 till 130 kilometer i timmen.

Upptäckte oljesöl

Bilen lämnades åter in på verkstaden som dock inte hittade något fel.

När bilen lämnades in för byte av vinterdäck hände ytterligare något märkligt.

– Jag upptäcker oljesöl under bilen. Bilen stod på verkstan två gånger i två dagar vardera innan läckan var fixad.

Väl ute på vägen märker Toly, som själv är bilmekaniker, att problemet med den orena motorgången förvärrats.

– En dag stannade motorn plötsligt. Som tur var gick den igång igen.

Captivan började nu även bli svårstartad. Samtidigt började instrumentbrädans motorlampa tändas under körning.

Nya verkstadsbesök följde, bland annat byttes motorns egr-ventil ut. Men ingenting hjälpte.

Motorn dog på autobahn

Under verkstadsbesöken fick Toly låna demobilar av återförsäljaren.

– En gång var det en exakt likadan bil som jag själv har. Jag märkte direkt skillnaden mot hur motorn i min bil går och hur ett normalt exemplar ska bete sig.

Verkstadens nästa åtgärd blev att ladda ned ny mjukvara till motorstyrningen.

Med nyväckt optimism begav sig Toly Rexhaj ned till Tyskland.

– Det slutade med att motorn bara dog på Autobahn.

Efter diverse palaver kontaktar tyska polisen motororganisationen Adac som kommer till undsättning och till slut får igång bilen.

– Lyckas till slut jag ta mig hem till Sverige. Bilen går som en påse nötter och jag får veta att det varit fel på den nyinstallerade mjukvaran.

– Nu har de beställt en ny kabelmatta till motorn, men dessa finns inte att få tag på. Har väntat i ett halvår.

”Famlar lite i blindo”

På försäljningsstället Autoverkstaden i Karlshamn hävdar vd:n Sven-Olof Carlsson att de gjort allt för att hjälpa Toly.

– Sådana här saker är alltid tråkiga för både kunden och oss. Men man famlar lite i blindo när det gäller fel som uppkommer sporadiskt. Om felet finns där hela tiden är det lättare att sätta fingret på det. Men då är det tur att det finns bra garantier på bilen. Dessutom har kunden alltid fått låna bil gratis av oss när bilen varit inne, säger Sven-Olof Carlsson.

Han förnekar dock att verkstaden känt till felet från början.

– Kunden har påstått att felet varit under längre tid men det var först i januari i år som problemet framkom när vi provkörde.

– För att åtgärda ett fel måste man först hitta det. Och när man väl gjort det har man tre gånger på sig att åtgärda felet.

Toly Rexhaj har en annan ­version av det inträffade.

– Felet har de känt till hela tiden. Och de har haft betydligt fler än tre gånger på sig att rätta till det. Jag vill ha det till att bilen varit inne sex-sju gånger, säger han och tillägger att han nu är så trött på bilen att han vill ha ny bil eller så får de häva köpet och betala tillbaka pengarna som han lagt på den.

– Jag vill att de byter bilen helt. Jag har inte lagt 330 000 kr för en skrotbil som inte funkar.

Följer riktlinjerna

Bilfirman å sin sida står fast vid att de fortfarande har tid på sig att rätta till felet. Först om inte det går kan man tänka sig andra lösningar och då kommer man att följa branschens riktlinjer.

– Men det har inte varit upp till diskussion vad jag vet. Och då finns det ju regler kring det som Konsumentverket tagit fram, för hur man ska räkna ut vad det är rimligt att kunden betalar. Bilen har ju gått en hel del mil, säger Sven-Olof Carlsson.

Ett argument som Toly Rexhaj tar med ro.

– Jag har sju mil till jobbet, så det är inte konstigt att det blir mil på bilen. Tror att det är runt 6 000 mil.

Samtidigt berättar Sven-Olof Carlsson att det verkar som om verkstaden till slut hittat felet.

– Vi har gjort en åtgärd på bilen och nu håller vi på och testar. Vi har provkört hyfsat många mil och felet har inte kommit tillbaka. Vi kommer att kontakta kunden när vi är helt säkra.

FAKTA

Bångstyrig motor – ett gissel för bilägaren

Ojämn motorgång hör till den moderna bilens gissel och beror ofta på problem med elektroniken. Det säger Milos Kosijer, teknisk expert på Motormännen.

– Verkstaden har tre gånger på sig från att kunden har reklamerat felet och inget annat, säger han.

Att strul med elektroniken ofta leder till oren motorgång, startsvårigheter och dålig respons vid gaspådrag betyder inte att problemen är omöjliga att åtgärda, enligt Milos Kosijer.

– Moderna bilar är fulla av elektronik och styrenheter som är beroende av varandra. Men en märkesverkstad har bra utrustning för att få fram felkoder som har med motorstyrning och annan elektronik att göra.

Miltalet har ingen betydelse

Milos Kosijer påpekar samtidigt att felet kan vara mekaniskt och då lagras inga felkoder. Hit hör exempelvis motorknackningar

– På en dieselmotor kan det vara partikelfiltret som ställer till det men det brukar man hitta. Det vanliga är annars att man byter EGR-ventil, säger Milos Kosijer och tillägger samtidigt att motorerna är så snålt ställda idag att vissa mindre störningar kanske är ofrånkomliga.

– Små ryckningar förekommer och går inte att göra något åt på vissa märken.

Klarar märkesverkstan inte av att reparera felet har kunden rätt att begära att köpet ska hävas.

Att verkstaden, som i fallet med Toly Rexhajs Chevrolet Captiva, ska ha tre gånger på sig att rätta till felet efter att de själva hittat det, avfärdar Milos Kosijer.

– Det är deras tolkning. Har kunden reklamerat felet och bilen varit inne minst tre gånger för samma fel och detta fel återkommer – då är inte bilen åtgärdad.

Tvister på denna punkt är långt ifrån ovanliga, påpekar Milos Kosijer och tror sig ha en förklaring.

– En bil som kommer tillbaka till bilfirman på det här sättet är inte lätt att sälja. Det är det de är rädda för. Därför är det vanligt att man försöker styra iväg bilägaren genom att säga att felet faller inom det normala eller att det inte är något fel på bilen.

Och hur långt bilen gått har ingen betydelse, enligt Milos Kosijer.

– Det är bara att kunden får betala för de mil han kört, alltså för sitt nyttjande av bilen, när bilen löses in. Men sen har han rätt till ränta.

Ingen automatik

Nu ska man inte tro att hävande av köp är någon enkel lösning. Regelverket är utformat så att det ska ses som en sista lösning och det är inte alltid kunden får sin vilja fram, påpekar Milos Kosijer.

– Det finns vissa fel som är jättesvåra att hitta, fel som bara återkommer sporadiskt och som det inte går att få fram felkoder till. Då kan det vara svårare att häva köpet också. Lägg till att parterna kan vara oeniga om hur allvarligt felet är. Så det är ingen automatik med tre gånger på verkstad och du kan häva köpet.

Ulf Laveborg