Svårt att fälla trötta förare

1 av 2
Robert Collin vill ändra lagen.
MOTOR

Varje år så skadas och dödas folk i trafiken på grund av trötta förare. Men det befarade mörkertalet kan vara stort, säger Aftonbladets trafikexpert Robert Collin.

– Om det är förbjudet att somna, ja då säger ju ingen att de somnar.

Dagens regelverk är otillräckligt för att fälla de som orsakat olyckor till följd av att de varit trötta och ibland somnat bakom ratten. Det fastställs i en ny rapport från Statens Väg- och transportforskningsinstitut VTI.

Samma symtom som rattfylla

Trots att kroppen reagerar på samma sätt som vid en alkoholhalt på 0,8 promille är det många som ändå fortsätter köra – trots att de kanske borde ta en tupplur. En fingervisning om hur stort mörkertalet kan vara är att vägar med räfflor längs vägkanterna minskat antalet singelolyckor med 30 procent, även om det inte nödvändigtvis är direkt kopplat till trötthet.

– Det sänks hastighetsgränser och sätts upp vajerräcken, men ingen tar upp diskussionen om att folk somnar bakom ratten, säger Robert Collin, trafikexpert på Aftonbladet.

Moderna säkerhetssystem

På många av dagens bilar finns säkerhetssystem som märker på förarens ansikte om man är trött eller inte, men det är inte själva kärnan till problemet.

– Nej, man måste acceptera att den har rätt också. Plingar bilen till och varnar för att man verkar trött så måste man tänka till om man verkligen ska köra fler mil, eller om det är dags att gå ut och gå några varv runt bilen. Eller ännu hellre – fäll ryggstödet och ta en tupplur!

Efterlyser lagändring

I trafikforskaren Anna Anunds rapport Uttröttning – vad säger lagen? efterlyses att lagen ska göras om – men inte skrotas. Men att ta bort lagen skulle ge en ökad förståelse för problemet, säger Robert Collin.

Finns inte risken att det ger fel signal, att det är okej att köra och vara trött?

– Ja kanske, men då får vi ta den debatten också. Det är bättre att vi pratar om det.

Anna Anund håller med om att problemet behöver diskuteras flitigare, men att en lagändring snarare borde skärpa lagen i stället för att ta bort den.

FAKTA

Robert Collins bästa tips för att hålla sig pigg bakom ratten:

Så fort du känner dig minsta trött, kör in på en p-ficka och ta ett par varv runt bilen

Om du har längre än bara några mil kvar räcker det inte med ett par varv. Stanna bilen, fäll ryggstödet och ta en tupplur

Var medveten om att du kanske är tröttare än du tror efter ett antal mil eller ett långt skift på jobbet

ARTIKELN HANDLAR OM