Vi testar Volvos nya framtidsteknik

Mörkerkameran ska rädda liv

1 av 44
MOTOR

När nya XC90 kommer i slutet av nästa år som första bil på nya SPA-plattformen kommer den att vara fullspäckad av aktiva säkerhets­lösningar.

Vi har testat flera av dem redan nu.

Vi kör in i tunneln. Mörkret är kompakt. Även om vi bara kör i knappa 30 km/tim dyker fotgängaren upp ur tomma intet. Bilen varnar ilsket. Men jag har fått instruktioner: bromsa inte. Det tar emot och jag hinner tänka det här går åt fanders.

I nästa ögonblick tvärnitar bilen. Vi stannar mindre än en meter från fotgängaren – en påklädd pappdocka.

Vi befinner oss ute vid Stora Holms testbana på Hisingen utanför Göteborg, där Volvo visar upp säkerhetssystemen som kommer att finnas på nya SPA-plattformen. Många kommer att finnas med när nya XC90 introduceras som första bil byggd på den nya flexibla plattformen.

– Att upptäcka fotgängare i mörker kommer att vara ett av de system som har störst effekt på olyckor, säger Eleonore Sultan, en av utvecklarna av systemet.

Dagens system har inte kunnat upptäcka fotgängare och cyklister i mörker – då hjälpen behövs som mest.

Nästan halvering

Volvo räknar med att den här typen av dödsolyckor kan minska med 42 procent och att 39 procent av olyckorna helt kan undvikas. 

Till skillnad från flera konkur­renters system använder inte Volvo värmekameror utan förlitar sig på en vanlig kamera med hög känslighet tillsammans med radar.

Samma grundsystem med ­kamera och radar används också för att upptäcka vilt vid vägkanten. Tyvärr väntas detta inte ­komma på marknaden förrän 2015. När vi testar det syns älgdockan markerad med en blå ram på datorskärmen.

– När systemet är färdigt kommer den att varna och sedan auto­bromsa, säger ­utvecklare Carina Björnsson.

De flesta älgolyckor sker på landsväg. De flesta i hög fart. Volvos system syftar till att sänka farten, vilket drastiskt minskar risken för allvarliga skador för de som färdas i bilen. 

– På en sekund kan vi sänka hastigheten från 100 km/tim till 70, säger Carina Björnsson.

FAKTA

Fler kommande säkerhetssystem från Volvo (se bildspel)

Väggrens- och vägräckesigen­­känning med styrassi­stans. ­Systemet är först med att ­identifiera vägkanten, även om ­filmarkering saknas, och vägräcken. När man närmar sig ett vägräcke ­varnar bilen, bromsar in om det ­behövs, och styr sedan mjukt undan.

Kommer: 2014 med XC90.

Aktiva farthållare med styr­assistans. Adaptiva fart­hållaren håller avståndet till bilen framför samtidigt som styrassistansen följer efter bilen framför så länge denna ligger i samma fil. Prototypen klarar hastigheter upp till 40 km/tim.

Kommer: 2014 med XC90.

Car2Car. System för ­kommu­nikation mellan bilar och från trafik­system till bilar. Till ­exempel: en bil som kör i ishalka skickar när antisladdsystemet går in ett meddelande till bilar i när­heten. Du får ett varningsmeddelande i displayen som varnar för halka framöver. Eller: ett meddelande om att ett utryckningsfordon närmar sig. Eller vilken hastighet du ska hålla för att få grönt vid nästa trafikljus.

Kommer: 2016.

Självparkerande bil. Gå ur ­bilen vid infarten till parkeringen. Tryck på en knapp i din smart­phone och se bilen köra iväg för att leta parkeringsplats helt på egen hand. Bilen jobbar med gps, kamera, radar och ultraljudssensorer. Demosystemet klarar också av att undvika andra bilar och personer på parkeringsplatsen. Problemet är juridiken kring vem som är ansvarig för en förarlös bil.

Kommer: 2016. Tidigast.

ARTIKELN HANDLAR OM