Officiell: Koenigsegg Regera får 1 500 hk

1 av 9
Regera blir laddhybrid och laddkontakten kopplas in bakom nummerskylten.
MOTOR

Nu är den avslöjad.

Koenigsegg Regera får 1 500 hästkrafter – och gör 0-400 km/h på 20 sekunder.

80 bilar ska byggas. Sex är redan sålda.

För några veckor sedan hintade Christian von Koenigsegg vad som skulle stå i superbilföretagets monter på bilslaongen i Genève. Nu vet vi. Koenigsegg Regera är en superhybrid med presandasiffror vi bara kunnat drömma om. Eller vad sägs om:

0-400 km/h på under 20 sekunder.

150-250 km/h på 3,2 sekunder.

1 500 hästkrafter och 2 000 newtonmeter.

Och upp till 50 kilometer på ren eldrift.

15 miljoner kronor

Koenigsegg Regera är med andra ord en superhybrid som inte bara konkurrerar med – utan, åtminstone effektmässigt, utklassar konkurrenterna LaFerrari (med 963 hästar) och McLaren P1 (916 hästkrafter).

Regera innebär också en tempoväxling i bilfabriken i Ängelholm. Från att tidigare enbart haft en produktionslina har man nu byggt ytterligare en där man ska bygga maximalt 80 stycken Regera-bilar. Sex stycken uppges redan vara sålda och prislappen uppges vara omkring 15 miljoner kronor.

Utvecklat tillsammans med kroater

Företagets ”vanliga” turboladdade 5,0-liters V8:a sin levererar 1 100 hästkrafter kompletteras av två 260-newtonmeters elmotorer vid vardera bakhjul och en 300 newtonmeter stark placerad vid förbränningsmotorn. Tillsammans levererar elmotorerna 700 hästkrafter och drivs av ett 620-volts 9,27 kWh-batteripaket som Koenigsegg utvecklat tillsammans med det kroatiska sportbilsföretaget Rimac Automobili. De har i sin tur byggt en 1 088 hästkrafter stark elkonceptbil.

Batteripaketet väger 115 kilo och levererar upp till fem mils elräckvidd. Tack vare det och lättviktsmaterial som kolfiber ligger tjänstevikten på bara 1 628 kilo.