Grattis V8:an – i dag är det din dag

1 av 4 | Foto: Foto: AP, GERRY BROOM
MOTOR

Åtta cylindrar i V-formation är ett magiskt recept för glädje, skratt och motorljud.

I dag firar vi en stor dag inom bilvärlden – för en nu närmast fridlyst motor.

Grattis, säger vi till V8:an.

Dov, lugn och lunkande – eller vass, ettrig och ivrig? Oavsett storlek, stil och effekt har V8-motorn satt ett rejält avtryck inom bilvärlden.

Förr satt de i var och varannan bil, men nu försvinner de en efter en. De har redan slopats från Formel 1 och biltillverkarna verkar vara ivriga att följa efter även för vanliga personbilar. I Sverige finns knappt någon icke premiumbil kvar som kan levereras med åtta cylindrar. En skam, tycker vi – och därför firar vi V8:ans dag.

83 år sedan första Forden

Att dagen firas just i dag, den 10 mars, beror på att det är dagen den första Forden med V8-motor rullade av monteringsbandet – i år för 83 år sedan.

Första V8-motorn uppfanns av Léon Levavasseur redan 1902, men monterades då i fartyg och flygplan. Tre år senare hittade de ner racingbilar och samtidigt gjorde Rolls-Royce ett trevande försök med V8-bilar, men gick snart tillbaka till raka sexor.

I stället dröjde det ända till 1914 innan den första serieproducerade V8-motorn hamnade i en bil, då en 5,4-litersmotor i en Cadillac.

Se klippet på några av världens mest välsjungande motorer här (extern länk) – och rösta på den du tycker sjunger bäst!

ARTIKELN HANDLAR OM