Finland: Dubbdäck räddar liv i trafiken

1 av 3
MOTOR

958 dödsolyckor har undersökts – och resultatet är tydligt.

Dubbdäck räddar liv, enligt finska statens forskningscentral.

– Det är vad vi på Aftonbladet hävdat varje år, säger däckexperten Robert Collin.

Det är finska statens teknologiska forskningscentral (VTT) som undersökt samtliga dödsolyckor i landet mellan 1997 och 2012. Och resultatet är tydligt. Upp till 83 procent av de olyckor som inträffat skulle kunna ha undvikits om olycksbilen haft dubbdäck.

– Om alla som har friktionsdäck byter till dubbat skulle vi undgå en trafikolycka med dödlig utgång per vintersäsong, menar forskarna Juha Luoma på VTT och Mikko Malmivuo från Innomikko Oy i den finska rapporten.

”Precis vad Aftonbladet alltid sagt”

Aftonbladets däckexpert Robert Collin har länge menat att dubbdäck är säkrare än de dubbfria, något som också varit tydligt i de årliga däcktesterna.

– Det här är precis vad Aftonbladet alltid har sagt och vad våra vinterdäckstester visat varje år. Dubbdäck räddar liv, vilket också Trafikverket visat i tidigare undersökningar. Sen finns det en närmast religiös sekt som tror att dubbdäcken i stället släcker liv för att de river upp partiklar, men då tycker jag att de kan titta ut på vilken gata som helst och se hur mycket damm som virvlar runt. Där finns det partiklar, men den kommer från sanden som gatukontoren inte orkar sopa upp.

Nio fler skulle omkomma

Samtidigt som totalt användning av dubbdäck i Finland skulle rädda ett liv per år skulle nio fler omkomma om alla byter till dubbfritt, enligt VTT:s undersökning.

– Odubbade däck är inblandade i fler olyckor, både allvarliga med personskador och mindre med väldigt mycket plåtskador. Trots det har politiker och tjänstemän på Trafikverket hävdat att det inte finns någon trafiksäkerhetseffekt med dubbar.

”Visa varifrån partiklarna kommer”

Att Stockholm har en väldigt hög nivå partiklar i luften har mätningar visat i många år, och beror enligt Trafikverket och Stockholm Stad främst på dubbdäcken. Det är fel, menar Robert Collin.

– Nu återstår det att visa varifrån partiklarna kommer. Att de är skadliga förstår och vet alla, men hur många som kommer från just dubbarna är det ingen som vet och ingen som hittills kunnat bevisa.

■ ■ ■ Kör du dubbat eller odubbat? Rösta nedan!