Så blir britternas nya huskatt: Jaguar XF

1 av 14
MOTOR

Vältrimmad och nykammad.

Nya Jaguar XF är britternas redskap för att locka till sig traditionella kunder från BMW och Mercedes.

Fy katten, nu kan tyskarna få det hett om öronen.

Under många år gjorde Jaguar trevande försök att slå sig in i BMW-land med bilmodeller som S-Type och X-Type, men det gick sådär. Först 2007 när man lanserade första generationens Jaguar XF tog försäljningen fart och man välkomnades i det annars tyskdominerande segmentet. Nu kommer generation två som blir 80 kilo lättare, betydligt snålare – och kan gå på lina!

Det yttre krymper

Jämfört med sin föregångare blir nya XF sju millimeter kortare och tre millimeter lägre, men hjulbasen har förlängts hela fem centimeter vilket framför allt kommit passagerarna i baksätet till godo. Där utlovar britterna nu klassledande utrymme för såväl ben, knä och huvud. Samtidigt har aluminiumchassit gjorts om helt vilket gör nyheten 80 kilo lättare än sin föregångare. För att visa upp den lätta konstruktionen spände Jaguar upp rejäla vajrar över vattnet i Londons affärsdistrikt och lät stuntföraren Jim Dowdall köra XF de 240 metrarna – på styva linan.

Går snålt

Sex motorversioner erbjuds vid introduktionen, varav tre är klassiska Jaguar-spisar med sex cylindrar. Två av dem är en kompressormatad 3,0-liters bensinsexa med två effektversioner om 340 och 380 hästkrafter. Den andra är en lika stor dieselsexa med 300 hästar och 700 newtonmeter.

De som vill ha mindre motor kan i stället spana in en 2,0-liters turbofyra med 240 hästkrafter – men de som vill ha snål gång gör bäst i att fokusera på den tvåliters dieselfyran med 163 och 180 hästkrafter. Med manuellt växlad låda uppger Jaguar att utsläppen är 104 gram koldioxid per kilometer.

Inte bara sommarkatt

Interiört utlovar Jaguar nya tag med en ny 10,2-tums pekskärm som kommandocentral, men helt nytt är det inte. Mycket är sig likt och den runda växelväljaren som automatiskt åker upp och ner finns kvar naturligtvis kvar.

Några priser är däremot inte kommunicerade – och huruvida nya XF kan fortsätta stjäla kunder från de tyska premiumtillverkarna återstår att se. Klart är dock att Jaguar inte vill att XF bara ska vara en sommarkatt. De vill att det blir den nya huskatten.

ARTIKELN HANDLAR OM