Kostar 745 000 kr – men radion är tillval

1 av 15
MOTOR

Porsche har dragit skynket av nya cabrioleten Boxster Spyder.

En modell som återvänder till märkets rötter – och ger massor av körglädje.

Men såväl radio som luftkonditionering är tillval.

I tider som dessa när de manuella växellådorna börjar bli lika ovanliga i nya sportbilar som folk som använder blinkers känns det ovanligt befriande när Porsche avtäcker sin senaste sportbil Boxster Spyder. Lättad, vässad och tämligen spartansk vill den återvända till märkets rötter och erbjuda ren och skär körglädje till en överkompling peng.

Men körglädjen har en baksida – för att få vikten så låg som möjligt är varken radio eller luftkonditionering standardutrustning. Men å andra sidan vad ska du med det till? Frisk luft kommer ju ändå när du fäller taket – och radio känns överflödigt med en 3,8-liters mittmonterad boxersexa som sjunger så vasst bara en inte överladdad Porsche-motor kan göra.

Handmanövrerad tygsufflett

Den som ändå prompt vill ha de moderna finesserna kan få såväl radio som luftkonditionering utan extra kostnad, och öppnar du plånboken kan Spydern utrustas med det mesta som en vanliga Boxster kan.

Oavsett utrustning är antalet hästkrafter i motorn 375 stycken och 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten är 290 km/h. Tygsuffletten öppnas och stängs för hand, och växlingarna sker, naturligtvis, även de för hand.

Boxster Spyder börjar säljas omgående och lanseras under juli månad, men ännu är inget svenskt pris fastställd. I Tyskland kostar bilen dock från 745 000 kronor.

Skulle du välja till luftkonditionering och radio till din Boxster Spyder? Rösta nedan!

ARTIKELN HANDLAR OM