Lista: Här är bilarna tjuven inte rår på

1 av 6
Citroën C5 – den bilmodell som med utrustningstillvalet Exclusive är den enda som får högsta betyget 5/5.
MOTOR

Tjuvarna får allt svårare att stjäla bilar – tack vare moderna bilars stöldskydd.

Men det finns fortfarande modeller som har ett svagt skydd, det framgår av en genomgång av årets bilar.

– Resultaten visar att 40 procent av dem fått toppresultat medan ett antal andra inte alls klarar kraven, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.

NVSA, New Vehicle Security Assesment, är en metod för att mäta hur bra stöld- och inbrottsskydd våra bilar har. Normen är hämtad från Storbritannien och i Sverige är det svenska bilförsäkringsbolagen som står bakom den.

Klassificeringen görs i två steg. Först gör biltillverkarna själva en deklaration – därefter gör försäkringsbranschen en efterkontroll och ger modellen sitt betyg. Så vilken bil har bäst stöld- och inbrottsskydd? Jo, enligt NVSA är det Citroëns C5 med tillvalet Exclusive. Skälet till att den får den sista stjärnan är att bilen har laminerade sidorutor.

40 procent med toppresultat

Allt fler modeller får bra resultat och av tillverkarna är det Audi, Porsche och Volvo som ligger i topp.

– Bland de bästa när det gäller både stöld- och inbrottsskydd är bilar från exempelvis Volvo, Audi, Porsche, Volkswagen och Lexus. De som däremot behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Dacia, Subaru och Suzuki, säger Anders Edvardsson.

Dock är det inte alla tillverkare som ”tillåter” stöldskyddstestning. Något som är olyckligt för konsumenterna eftersom de innebär att de inte kan göra en helhetsbedömning.

– Mot bakgrund av alla fördelar som NVSA för med sig, är det mycket beklagligt att exempelvis BMW, Mercedes och Honda väljer att inte rapportera sina fordon för rating, säger Anders Edvardsson. Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil. Särskilt med tanke på att vissa av de biltillverkare som inte rapporterar sina fordon för rating, finns bland de mest frekventa i stöldstatistiken.

Påverkar försäkringspremien

I de fall tillverkaren/generalagenten väljer att inte rapportera in sina modeller. Kan det innebära att konsumenterna får betala en högre premie än nödvändigt.

– Vår rekommendation till försäkringsbolagen är att ge de bilar vi inte fått inrapporterade – en högre riskfaktor. Och ja, det kan innebära att försäkringspremien blir högre, säger Anders Edvardsson.

Något som NVSA även påpekar är att flera tillverkare väljer att lägga sitt bästa stöldskydd i separata paket. Volkswagen är ett exempel som NVSA lyfter fram som av de tillverkare som erbjuder versioner av samma modell som med säkerhetspaketet hamnar i toppskiktet, men utan det tillhör de sämre skiktet

nvsa.se kan man se fullständig lista på alla modeller som testats hittills. Obs extern länk.

FAKTA

Stöldsäkraste bilarna 2015

Modell (Version/tillval) Stöld av/stöld ur

– 5/5 är max

5/5

Citroën C5 (Exclusive)

5/4

Audi A1/S1

Audi A3/S3/RS3

Audi A4/S4/RS4

Audi A5/S5/RS5

Aydi A6/S6/RS6

Audi A7/S7/RS7

Audi A8/S8

Audi Q3

Audi Q5/SQ5

Audi TT/TTS

Citroën C5 (Security)

Lexus GS

Lexus IS

Lexus NX

Lexus RX

Porsche 911

Porsche Boxter

Porsche Cayenne

Porsche Cayman

Porsche Macan

Porsche Panamera

Renault Grand Scenic

Renault Megane

Renault Scenic

Seat Alhambra (Style)

Seat Leaon (Security)

Seat Toledo (Security)

Volkswagen Beetle

Volkswagen Golf (Security)

Volkswagen Passat (Security)

Volkswagen Phaeton

Volkswagen Polo (Security)

Volkswagen Scirocco (Security)

Volkswagen Touareg

Volkswagen Touran

Volvo S60/V60/V60CC

Volvo S80

Volvo V40/V40CC

Volvo V70/XC70

Volvo XC60

Volvo XC90

Källa: NVSA

FAKTA

Minst stöldsäkra bilar 2015

NVSA-resultatet

Modell (Version/tillval) Stöld av/stöld ur – 5/5 är max

NVSA-resultatet

Modell (Version/tillval) Stöld av/stöld ur – 5/5 är max

Dacia Sandero – 2/1

Mazda MX-5 – 2/1

Subaru Impreza (ej WRX)– 2/1

Subaru Impreza (WRX Sti) – 2/1

Suzuki Swift – 2/1

Suzuki Vitara – 2/1

Ford B-Max – 2/2

Ford Galaxy – 2/2

Ford Mondeo – 2/2

Ford S-Max – 2/2

Hyundai i40 – 2/2

Peugeot 3008 – 2/2

Peugeot 5008 – 2/2

Volkswagen Passat (ej Security)– 2/2

Volkswagen Polo (ej Security) – 2/2

Fiat Freemont – 3/1

Mitsubishi Space Star – 3/1

Peugeot Ion – 3/1

Subaru BRZ – 3/1

Toyota GT86 – 3/1

Källa: NVSA