Billigaste kombin att äga och köra

1 av 4 | Foto: Foto: KVD Bilpriser
Ägandekostnader för kombis i mellanklassen.
MOTOR

En ny studie över kombi-bilars ägarkostnader hävdar att Volvo dyrast att äga, och Kia tappar mest värde. Och vilken bil är egentligen billigast i drift? Vi har testat olika kombi-modeller för att du ska kunna jämföra.

Är du på jakt efter en kombi och vill ha en billig bil. Tänk då på att en lite lägre prislapp i bilhallen inte behöver innebära ett billigare bilägande. Det visar en genomgång av 20 modeller som bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser gjort. Där framgår det att Hyundais i30 samt i40 är de kombimodeller som har det lägsta ägandekostnaderna (se grafiken ovan för alla modellerna).

– Även om inköpspriset är viktigt i en bilaffär bör man också räkna på vad bilen kostar i värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsleförbrukning. Det förekommer stora skillnader från modell till modell, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser, i ett pressmeddelande.

Tappar halva värdet

I studien som baseras på tre år gamla bilar framgår det att värdeminskningen för de flesta modeller ligger mellan 40-50 procent – vilket enbart det motsvarar halva ägandekostnaden. Generellt sett så tappar dyrare bilar mest i värde sett till antalet tusenlappar, men tittar man på den procentuella minskningen håller de sig bättre än de billigare alternativen.

Exempel på detta är att Volvo XC70 (undersökningens dyraste modell) tappar 42,7 procent av sitt värde på tre år. Kia C'eed å sin sida tappat hela 60,9 procent.

– Mer premiumbetonade bilmärken och modeller har i regel högre ägandekostnad. Å andra sidan har bilarna med högst ägandekostnad oftast lägre procentuell värdeminskning. Men det är ju faktiska kronor och inte procent som bränner hål i plånboken, kommenterar Jonas Björkman.

En stor skillnad när det kommer kostnader är försäkring och skatt. På grund av lagstiftningen och miljöbilsrabatter så hade modellen med lägst skatt bara en tiondel i skatt jämfört med den med högst.

När det kommer till försäkringar visade det sig att spannet låg mellan 15 000 och 37 000 kronor.

FAKTA

om KVD Bilprisers studie

KVD Bilpriser har sammanställt den totala ägandekostnaden under en treårsperiod för 20 kombimodeller från modellår 2012. Varje bilmodell har med ett motoralternativ, det vanligaste för modellåret.

Ägandekostnaderna baseras på värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsleförbrukning. Urvalet står för cirka 15 procent av alla bilar med modellår 2012.

Värderingen avser att bilen köpts in i april 2015 hos en handlare och sedan körs i tre år/4500 mil. Efter detta byts den in hos en handlare(inköp: 40 mån/4500 mil - inbyte vid 76mån/9000mil). Bilen är utrustad med metalliclack och vinterhjul.

Service/driftskostnad är baserat på att bilen köps servad och sen servas en eller två gånger (beroende på modell) under ägandet. Serviceintervall samt kostnad är framtaget med hjälp av Mekonomens Mekocat. Beräkningen utgår från att köparen byter en uppsättning däck samt bromsklossar.

Drivmedelspriserna utgår från Statoil april 2015.

Försäkringskostnaden är en snittpremie för modellen som räknats fram av Insplanet.