Lyxbilen skrotas – måste bli billigare

1 av 5 | Foto: Foto: Volkswagen
Phaeton har alltid varit ett lyxbygge, men nu ska den även bli ett flaggskepp för den senaste el/batteritekniken.
MOTOR

En ny generation av lyxmodellen Pheton är på gång.
Men trots att bilen är redo för produktion – skrotas den och VW skjuter på lanseringen.

Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Ett skrytbygge som aldrig lyfte. Phaeton är Volkswagens i särklass lyxigaste och dyraste modell. Det är även den minst lyckade.

Bilen kom till som ett svar på Mercedes S-Klass – ett sätt att visa att ”das Auto” visst kunde utmana även i det premiumkantade segmentet.

Men med en prislapp som startar på 89 650 euro, motsvarande 850 000, är den en udda fågel i modellpaletten. Och det är en underdrift att säga att succén uteblev.

Måste bli billigare

Nu kommer det alltså rapporter om att Volkswagen, trots att man har en ny generation ”klar” – väljer att skrota den och istället göra om bilen. Enligt källor till Bloomberg dröjer en introduktion eftersom modellen måste bli mer lönsam. Produktions- och materialkostnaden måste skäras ner.

Som ett exempel på modellens särställning är att den handbyggs av vit-uniformerade ”tekniker” i en separat fabrik i Dresden.

”Vem vill ha en VW-limousine”

Phaeton var ett av tidigare VW-ordförandes Ferdinand Piechs hjärtebarn, men efter att han utmanövrerats verkar det som intresset för bilen falnat.

”Det finns känslan av att Phaeton är svaret på frågan som ingen ställt – vem vill ha en VW-limousine?”, säger Tim Urquhart, marknadsanalytiker på IHS Automotive till Bloomberg.

Ett bevis för att analytikerna verkar ha rätt i det avseendet är att i fjol sålde Mercedes mer än 100 000 S-klass-bilar – VW byggde bara 4 000 Phaeton.

Exakt när (eller om?) vi kommer att få se en ny generation av bilen återstår att se.

ARTIKELN HANDLAR OM