Förslaget: Besiktning – bara vartannat år

Transportstyrelsens utredning får kritik av besiktningsbranschen: ”Skulle vara en katastrof”

1 av 2 | Foto: SANNA SJÖSWÄRD
MOTOR

Besiktning vartannat år i stället för varje – det föreslås i en ny utredning från Transportstyrelsen.

Men förslaget får nu kraftig kritik.

– Det skulle vara en katastrof för branschen, säger Tord Fornander ordförande på bilbesiktningssektionen på Swetic till SVT.

– Den europeiska branschorganisationen Cita har varit med i processen från början, så detta kommer inte som någon nyhet, försvarar Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen till Aftonbladet Bil.

För fyra år sedan avskaffades monopolet Bilprovning AB. Efter det har antalet bilbesiktningsstationer ökat från 190 till 400 stycken och hela 70 procent av marknaden drivs i privat regi.

Nu utreder Transportstyrelsen, på uppdrag av regeringen, om Sverige ska följa den europeiska modellen. Det skulle i så fall innebära att en ny bil ska besiktas först efter fyra år, mot dagens tre, och sedan vartannat år. Det rapporterar SVT.

”Utvecklats till det bättre”

– Den svenska besiktningsförordning är cirka femtio år gammal och inte anpassad efter den bilpark som rullar på vägarna i dag. Dagens bilar har utvecklats till det bättre. Ny teknisk utrustning gör bilens fel och brister mer överskådlig. I dag larmar instrument via datasystem när service behövs. De är mer miljövänliga och rostar inte som förr, sa Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen tidigare i dag till SVT.

Utredningen tas dock inte emot med öppna armar av bilbesiktningsbranschen.

Tord Fornander, ordförande på bilbesiktningssektionen på Swetic menar bland annat att det skulle vara en katastrof för branschen och andra branscher, som exempelvis bilverkstäder.

– Det är inte ok av staten att först sälja ut verksamheten och sedan halvera marknaden. Vi upptäcker många fel vid den årliga besiktningen, vilket uppmärksammar bilister på bilarnas brister, säger han till SVT.

Just nu tittar Transportstyrelsen på om EU-modellen kan försämra säkerheten i trafiken eller om miljön skulle påverkas negativt, enligt Mats Hjälm.

”Ser till det behov som finns i Sverige”

Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen bemöter kritiken för Aftonbladet Bil.

Förstår du kritiken?

– Egentligen inte. Den europeiska branschorganisationen Cita har varit med i processen från början, och haft en bra chans att yttra sig, så detta kommer inte som någon nyhet, säger han och fortsätter:

– Vi ser till vilket behov det finns för Sverige. I utredningsmodellen som vi följer ska vi beakta små- och medelstora företag och hur en eventuell regeländring drabbar dem.

Var någonstans är ni processen nu?

– Vi ska leverera utredningen till Näringslivsdepartementet i slutet av september vidare för remiss. Sedan är det upp till regeringen att ta beslut om vilka förändringar som ska ske i fordonsförordningen.

Aftonbladet Bil har sökt Tord Fornander samt representanter för Dekra och Besikta AB.

FAKTA

SÅ MÅNGA BILAR BESIKTIGAS VARJE ÅR:

Nuvarande system:

En ny bil besiktas första gången efter tre år. Sedan efter fem år och sedan varje år.

Utredningens förslag:

En ny bil besiktas första gången efter fyra år, därefter vartannat år.

■ ■ ■ Sveriges fordonsägarna betalar cirka två miljarder kronor i avgifter om året för att besiktiga bilen.

■ ■ ■ Antalet personbilar som besiktigas varje år: 3 692 894

■ ■ ■ Antalet personbilar som klarar besiktningen varje år: 2 652 595

■ ■ ■ Antalet personbilar som underkänns varje år: 1 040 299

■ ■ ■ Antalet bilar som får körförbud på grund av allvarliga fel: 7 045

Källa: Transportstyrelsen 2014.

ARTIKELN HANDLAR OM