Avslöjat: Så ser den ”turkiska Saaben” ut

MOTOR

Förra veckan avslöjade Nevs att de sålt rättigheterna till gamla 9-3.

Och att den gamla Saaben ska få nytt liv som ”turkisk statsbil”.

Nu får vi en första glimt hur den framtiden ser ut.

– Kommer att vara beundransvärd samt möta de behov den turkiska befolkningen har, säger Turkiets industri- och teknikminister, Fikri Isik.

Det var på en presskonferens i fredags som Nevs avslöjade att de sålt rättigheterna att bygga bilar på den gamla Saab-plattformen till Tübitak, Turkiets vetenskapliga och tekniska forskningsråd.

”Jag är mycket stolt över att kunna presentera det här strategiska samarbetet. Turkiet kommer att bli en långsiktig partner och vi kommer båda att dra stora fördelar av detta”, sa Mattias Bergman, vd för Nevs, när avtalet presenterades.

Bilen klar om tre år

Det nykritade avtalet innebär att Nevs, som länge haft stora ekonomiska problem, hamnar på grön kvist och affären med en turkisk ”nationalbil” är värt runt 400 miljoner.

Enligt turkiska Hürriet Daily News så är utvecklingen av den turkiska versionen av Saab 9-3 i redan i full fart. Om det har något att göra med den bil som fångades på spionbild tidigare i år är inget vi i dagsläget vet.

– Utvecklingen av Turkiets första nationella bil kommer att ta runt tre år. Alla testfordon och prototyper samt förproduktionsbilar kommer att göras av oss. Vi kommer stå för produktionen till dess att en fabrik etablerats i Turkiet, säger Mikael Östlund i en intervju med Hürriet Daily News.

Östlund bekräftade även att Tübitak inte köpt alla Saab-rättigheter, utan bara plattformen som 9-3:an byggts på.

– Tübitak har köpt rättigheterna till ”Phoenix 1-plattformen” för att utveckla en elbil. Nevs har fortfarande rättigheterna i Sverige och Kina.

Men hur ska bilen se ut?

De bilder av prototypbilar som visats avslöjar att likheterna med Cadillac BLS, syskonmodell till Saab 9-3 är stora. Något som pekats ut och kritiserats stort på sociala medier enligt Hürriet Daily News, något som Turkiets industri- och teknikminister, Fikri Isik har bemött med en axelryckning samt uttalandet att ”ingen bil är 100 procent original”.

Vad namnet blir och hur produktionsmodellen av den turkiska Saaben kommer se ut återstår att se, men Isik har stora planer samt att det ska vara en ”originell modell”.

– Vänner, det här är bara början. Den slutgiltiga produkten kommer att vara beundransvärd samt möta de behov den turkiska befolkningen har.

■ ■ ■  Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Aftonbladet Bil