Världens reaktioner: ”Helsike vad sexig”

Så tycker världen om Volvos stor-sedan

MOTOR

I går visades S90 – en bil som ska sätta Volvo på ”lyxkartan”.

Och den verkar ha gjort intryck för nu hyllas bilen världen över.

”Älskar, älskar, älskar den!!! Distinkt Volvo… Långt från en tråkig bil”, är en kommentar.

På premiärvisningen av nya S90 sa Volvo att bilen är deras inträdesbiljett till den exklusiva klubben med premiumsedaner, och det verkar som att denna biljett lockar.

Aftonbladets bilexpert Robert Collin var mycket positiv efter avtäckningen:

– Man har byggt en bil som verkligen har nordisk design. Stram och rak med stora sidorutor och fina linjer.

Och även läsarna här på Aftonbladet verkar hålla med. Av nära 20 000 röster så har hela 68 procent att den är vass nog att gå in i lyxkampen mot Audi, BMW och Mercedes.

Men det är i Sverige, på Volvos hemmaplan.

Så vad tycker övriga världen om den nya ”svenska stoltheten”?

”Helsike vad sexig”

På de brittiska öarna är Volvo ett starkt märke och det märks.

”Exteriören ser fasen så mycket mer attraktiv, lyxig, intressant och åtråvärd än en 5-serie, A6 eller E-Klass. När det gäller interiören så totalknockar den de tråkiga och plastiga historierna som återfinns i BMW, Audi och Mercedes”, skriver en läsare på Autocar.

”Helsike vad sexig, speciellt interiören. Titta på luftutblåsen! Det här kommer att se sexigt ut även om tio år”, kommenterar en Top Gear-läsare den nya sedanen.

Och tongångarna är även positiva nere på kontinenten.

”Övertrumfar Audi. Och utan fusk. Köp!”, skriver en läsare på Auto Bild. ”Designen är en välkommen förändring från Audi-BMW”, skriver en annan.

”Fantastiskt alternativ”

Även på den stora marknaden i väst verkar den nya skandinaviska designen gillas.

”Helt enkelt vacker inuti och ut. Det här skulle vara mitt förstaval över vad som helst från Audi eller BMW”, står det i ett inlägg på Worldcarfans.

”Det här är bevis på att svenskarna fortfarande designar och bygger fantastiska bilar, trots kinesiska ägare. Den kanske inte faller alla på läppen, men är ett fantastiskt alternativ till många modeller”, skrivs det vidare.

Volvo som på senare tid verkligen satsat på Australien, kan nog förvänta sig ett gott välkomnande där.

”Älskar, älskar, älskar den!!! Distinkt Volvo… Långt från en tråkig bil”. ”Jag tycker det är bra att se ett äkta alternativ till den tyska trion. Jag tycker designen är fräsch”, skriver två läsare på Car Advice.

Bakdelen – en nackdel?

Men alla är inte odelat positiva till Volvos stor-sedan. Och just bakdelen verkar vara en riktig vattendelare.

”Jag har bara ett klagomål. Jag ogillar baken på S90. Bakljusen och bakluckan ser så tomma ut. Designerna kunde ha gjort den mer lyxig och simpel med en hint av krom och tunna LED-ljus”.

”Väldigt vacker bil. Bakdelen är sisådär dock. De skulle ha sparat den aktern till när de återupplivar 240:n”.

”Bakdelen ser ut som en amerikansk ”snarkvagn”. Det är tråkigt, resten av bilen ser ju bra ut”.

”Baken ser definitivt udda ut. Med de taffliga bakljusen och stora blanka ytan mellan dem”.

Volvo kommer att visa upp nya S90 för allmänheten på Detroitsalongen i januari. Först därefter, på mässan i Genéve kommer V70-ersättaren V90 att premiärvisas.

FAKTA

Här är all fakta om Volvos nya S90

Mått och vikt

Längd: 496,3 centimeter

Bredd: 189 centimeter

Höjd: 144,2 centimeter

Hjulbas: 294,1 centimter

Vikt: 1 800 – 2 150 kilo

Max dragvikt: 1 800 – 2 200 kilo

Motoralternativ

T6 AWD

Motor: 2,0-liter bensin

Maxeffekt: 320 hästkrafter

Max vridmoment: 400 Nm @2 200 – 5 400 varv/min

Acceleration 0-100 km/h: 5,8 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,73 liter/mil blandad körning

Koldioxidutsläpp: 169 g/km

T8 Twin Engine AWD

Motorer: 2,0-liter bensin + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 320 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 117 hästkrafter

Max vridmoment förbränningsmotor: 400 Nm @2 200 – 5 400 varv/min

Max vridmoment elmotor: 240 Nm

Systemeffekt: 407 hästkrafter

Max vridmoment system: 640 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,19 liter/mil blandad körning

Koldioxidutsläpp: 44 g/km

Räckvidd eldrift: 50 kilometer.

D4

Motor: 2,0-liter diesel

Maxeffekt: 190 hästkrafter

Max vridmoment: 400 Nm @1 750 – 2 500 varv/min

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,51 liter/mil blandad körning

Koldioxidutsläpp: 133 g/km

D5

Motor: 2,0-liter diesel

Maxeffekt: 235 hästkrafter

Max vridmoment: 480 Nm @1 750 – 2 250 varv/min

Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,41 liter/mil blandad körning

Koldioxidutsläpp: 109 g/km

ARTIKELN HANDLAR OM