Svarta listan: Undvik de här bilhandlarna

Företagen som inte följer ARN:s rekommendationer

MOTOR

Här är 21 bilhandlare du bör passa dig för.

Det visar den ”Svarta lista” som konsumenttidningen Råd & Rön tagit fram.

– Det verkar vara lite av en rövarbransch, säger Malin Olsson på tidningen.

Det är en välkänd nidbild. Vanliga konsumenter luras av halvskumma bilhandlare och blir stående med defekta bilar eller bilar som inte fungerar. Och även om de flesta bilaffärer genomförs helt odramatiskt, finns det flera bilhandlare som inte alls sköter sig.

– Jag skulle vilja säga att det finns många om känns luriga. Dels för att de är återkommande  och dels för att de gör sig omöjliga att få tag på när konsumenten försöker få tag på dem, säger Malin Olsson som sammanställt Svarta listan på Råd & Rön. En tredje och viktig orsak till att delar av bilbranschen verkar vara en rövarbransch är att vi kan se hur vissa företag går i konkurs och återuppstår inte bara en gång, utan gång, på gång – med en rad anmälningar efter sig.

Följer inte ARN

Svarta listan är tidningens sammanställning över företag som man som konsument bör undvika. De är företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut om hur tvister med kunder bör lösas. Inom kategorin motor är det framförallt bilhandlare som är oseriösa och i de flesta fall handlar tvisten vid begbilsköp.

– Det handlar ofta om begagnade bilar och många gånger är de mer eller mindre trafikfarliga. Men handlarna tycker att de är tipptopp och att allt är köparnas fel, säger Malin Olsson.

Lögner, felaktigheter och uteblivna delar

När det kommer till tvisterna så rör det allt från uteblivna vinterdäck till att fordonen havererat. Den senaste Svarta listan som publicerats nu gäller ärenden där Allmänna reklamationsnämnden lämnat rekommendation under första halvåret 2015 – men där företaget inte följt denna. Så vad gäller tvisterna? I ett exempel skriver ARN:

”Varken AC:n, turbon eller spjälhuset fungerade på bilen, som hade kostat 9 900 kronor. ARN rekommenderar Autocenter i Örebro AB att göra ett prisavdrag på 8 000 kronor.”

– Det är ett misstag av oss och det är inte kul att hamna på den här listan överhuvudtaget. Vi får ta det här som en bitter läxa, men det känns bedrövligt – det borde ha lösts bättre än vad det gjorts, svarar man på Autocenter i Örebro när Aftonbladet Bil ringer.

Två andra exempel med bilhandlare som är återkommande på Svarta listan, där ARN rekommenderat en kompensation eller att kunden ska få häva köpet kommer från Karlstad, Autlegend samt Din Bilhall i Karlstad. I det förstnämnda fallet har nämnden rekommenderat att Autolegend ska stå för en rekommendation, vilket de inte gjort – i det andra fallet är det värre.

”Efter bilköpet upptäcktes en mängd fel, bland annat läckage på styrväxeln och rostiga och fusklagade trösklar. ARN rekommenderar Din Bilhall i Karlstad AB att låta konsumenten häva köpet.” Aftonbladet Bil har sökt båda bilhandlarna – men ingen av dem vill prata.

Rätt i fyra av tio fall

Men allt gäller inte bara bilar som rasar. Till ARN:s motorsektion kommer det även anmälningar som rör hyrbilar, skador som uppkommer när bilen är inlämnad på verkstad samt motorrelaterade köp på internet.  

Enligt ARN så fick konsumenterna rätt i fyra av tio fall och i 82 procent av fallen så följde företagen nämndens rekommendation. Och företagen som inte gjorde det – de hittar ni i listan här under.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar