Chocken – fick lägsta betyget i krocktesten

1 av 6
MOTOR

Totalt livsfarliga bilar som inte borde få säljas.

I den senaste krocktesten som Global NCAP genomförde fick samtliga bilar lägsta betyg.

Nu kräver organisationen att biltillverkarna tar sitt ansvar.

– Vi uppmanar tillverkare att sluta producera ”nollstjärne-bilar” så snart som möjligt, säger David Ward, generalsekreterare för Global NCAP.

I Europa är fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest nästintill standard, och att inte få det anses som  ett rejält nederlag. Men så är det inte överallt.

Nu har nya globala krocktest publicerats .Där missar bilar från välkända märken som Renault, Suzuki och Hyundai inte bara full pott – de får samtliga lägsta betyget.

– Det är väldigt överraskande att en tillverkare som Renault till en början introducerar Kwid utan grundläggande säkerhetsfunktioner. Global NCAP:s starka övertygelse är att ingen tillverkare någonstans i världen ska utveckla nya modeller som är så uppenbart undermåliga. Biltillverkare måste se till att nya modeller klarar av FN;s minimikrav, säger David Ward, generalsekreterare för Global NCAP.

Airbagen gav ingen effekt

De bilar som testades, Hyundai Eon, Mahindra Scorpio, Suzuki Maruti Eeco, Suzuki Maruti Celerio samt tre versioner av Renault KWID, var alla avsedda för den indiska marknaden. Samtliga bilar Och organisationen asner att det är uppseendeväckande att Renaults modell kammade noll stjärnor i alla versioner – även när bilen var försedd med krockkudde.

– Det krävs lagkrav för att garantera att indiska konsumenter får det skydd som rekommenderas av FN. Men tillverkarna behöver inte vänta in lagkraven och vi uppmanar dem att sluta producera ”nollstjärne-bilar” så snart som möjligt, säger David Ward.

Bilarna, som ovan nämnt, är inget som säljs i Europa – dock tycker Global NCAP att man bör kunna förvänta sig bättre säkerhet, särskilt eftersom märken som Renault, Suzuki och Hyundai har tekniken på andra marknader.

Franska Renault har svarat på kritiken att de kommer utveckla en ny version av Kwid.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar