Provkörd: Nya Audi A3

Fyra ringar med tre cylindrar går överraskande bra

1 av 15
MOTOR

En välbekant storsäljare i uppdaterad kostym.

Audis nya A3:a har fått mer teknik och nya finesser.

Men mest intressant är den nya instegsmotorn.

Det är under en dag i München som Audi låter bilskribenter från tre olika världsdelar smaka på deras nya A3. Och för alla er som tycker att det är svårt att se vad som är nytt – det stämmer.

När vi landar får vi först en presentation på tre minuter där en person berättar att grillen är lite lägre, strålkastarna nya och att fronten är lite omarbetad. En kort bilfärd senare är vi ”on location” och får då på en större och längre presskonferens reda på exakt samma sak, men med lite fler ord.

Så kosmetiskt är det inte allt för mycket nytt att orda om, det nya hittas inne i kupén och under huven.

Virtual Cockpit

Den stora nyheten på insidan är att A3 nu bland annat går att få med det digitala gränssnittet Virtual Cockpit. Det innebära exempelvis att man nu på ett väldigt smidigt sett kan få instrumentklustret ”utbytt” mot navigationskarta.

Hela infotainmentsystemet är även det uppdaterat och man kan nu även få sin A3:a uppkopplad mot nätet tack vare Audi Connect.

Nytt under huven

Det Audi framförallt satsat på i uppdateringen av A3:an är det som finns under huven. Alternativen är många och här finns något för alla smaker.

Under dagen hade vi möjlighet att köra dels prestandamaskinen S3 med 310 friska kusar och dels den trecylindriga enlitersmotorn som nu debuterar i modellen.

Däremellan hanns det med att köra tvålitersbensin och diesel, samt att genomlida en 1,6-litersdiesel som i sammanhanget var den stora besvikelsen – trots att det lär vara ett populärt val ute i bilhallarna.

S3 ingen busbil

När det kommer till S3:an är den lite av en allkonstnär. Nej, det är ingen busbil som ska konkurrera om GTi-köpare, snarare en modell för de som vill ha en lite mer ”mogen” upplevelse.

Men vrider man in körläget till ”Dynamic” som belönas man med en härlig ljudkuliss, samt får uppleva rappare gasrespons och styvare styrning.

I rena siffror har bilen 310 hästkrafter, vilket är tio mer än tidigare – och av en händelse tio mer än vad koncernkusinen Golf R har. De som känner sig sportiga kan få uppleva en acceleration 0-100 km/h på 4,5 sekunder.

När det gäller hantering så märks det att Audin är en Golf i lite flottare kostym. S3 är som sagt inte en busbil framtagen för de som vill ha kul – det är en klinisk körmaskin som levererar effektivitet. Quattrosystemet ser till att hålla bilen rejält i schack och skillnaden mot exempelvis Ford Focus RS med sitt ”latjo-läge” på fyrhjulsdrift kunde inte vara större.

När det gäller båda tvålitersmaskinerna var de precis som förväntat, de är starka och raffinerade produkter som passar A3:an som handen i handsken. Under dagen hann vi inte med några längre äventyr med dessa två versioner men med 190 (bensin) och 184 (diesel) hästar är det aldrig några problem att få fart på ekipaget.

En pigg och en sömning modell

En härlig överraskning och en trött vardagsbesvikelse. När det gäller instegsbilarna är det otroligt stora skillnader mellan bensin och diesel. Den för A3 sprillans nya trecylindriga enlitersmotorn har 115 hästkrafter och de är verkligen pigga. Motorn levererar fullt vrid om 200 Nm vid 2 000 varv/min och har inga problem att få fart på bilen eller att hålla jämna steg med Autobahntrafiken. Motorn är även föredömligt tyst även vid belastning och hastigheter på 140 km/h. Enligt deklarataionen skulle motorn klara sig på 0,45-0,48 liter per mil – vid vår körning behövde den betydligt mer och snittförbrukningen låg på 0,65 liter. Summerat får man säga att den var lngt från så ekonomisk som påstått, men överraskande rapp.

Det samma kan man inte säga om 1,6-litersdiesel. De är lite som dag och natt och trots att det inte skiljer allt för mycket åt i effekt går det inte att säga annat än att dieseln är en trött jäkel.

Inte nog med att det känns segt i jämförelse med den rappare ”enlitarn” det vibrerar märkbart i bilen och alla former av motoransträngningar ackompanjeras av ljudligt dieselknatter. Charmigt, absolut inte – men Audi har förhoppningar att den, på pappret, låga förbrukningen om 0,39 liter milen ska övertyga istället.

Men med tanke på att diesel går loss på nästan 20 000 kronor mer än bensinbilen, känns det svårmotiverat.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Audi

Biltester

Bilar