Ägare: Volvo XC90 har bullerproblem

Klagomål på Volvos succémodell: Uppmanas att släppa ut luft ur däcken

MOTOR

Volvo gör succé världen över med nya XC90 – men även solen verkar ha fläckar.

Ägare vittnar om att 600 000-kronorsbilen har bullerproblem.

– Vi upplever ett fruktansvärt däcksbuller och resonans på vissa vägunderlag, skriver en användare på Volvos egen supportsida.

Volvos nya XC90 har sedan den visades hyllats världen över och kammat hem många fina priser. Bilen är en stor försäljningssuccé och en starkt bidragande faktor till att biltillverkaren gjorde en vinst på 6,6 miljarder för 2015.

Men nu larmar ett stort antal ägare på Volvos egen supportsida och olika Volvoforum om att de upplever att bilen har problem med däckbuller.

Bullerproblemet verkar inte vara något som bara drabbat enstaka bilar. Ett större antal ägare vittnar om att när man kör i landsvägsfart både bullrar det rejält samt uppstår ett ”resonansljud”.

En källa inom svenska Volvo bekräftar för Aftonbladet Bil att problemet existerar, men att man i dag inte har någon lösning.

– Bullret är väldigt påtagligt när man kör på landsväg och motorväg i över 90 km/timme. Det är ett starkt brummande resonansliknande ljud när man kör på grov svensk asfalt. Det är tröttande på långresa och det är klart att man blir besviken på en bil för 700 000 kronor som låter så här, säger en XC90-ägare till Aftonbladet Bil.

Oacceptabelt oljud

Tiotals användare på olika Volvoforum rapporterar om likartade problem.

”Jag spenderade en timme med en Volvotekniker på motorvägen. Han höll med om att oljudet och resonansen vi upplevde var oacceptabel (i alla bilar), skriver en användare på det brittiska Volvoforumet.

Nyligen publicerade den ansedda brittiska motortidningen Autoexpress ett långtidstest av nya Volvo XC90. Även de har upplevt att bilen, som på det hela taget får högsta betyg, har bullerproblem.

”Två delar jag inte är så överlycklig över är den nedslående förbrukningen på 0,89 l/mil från tvålitersdiesel, samt ljudet från Continentaldäcken på 20-tumsfälgar. Volvo borde överväga alternativ med ljuddämpande Conti Silent, och det är även något andra ägare nämnt för mig”, skriver Autoexpress i sitt långtest.

Ingen riktig lösning

Men trots att flera ägare vittnar om oljudet, så verkar Volvo i dag inte ha någon lösning att erbjuda missnöjda ägare. Vissa har istället fått rådet av sin lokala handlare att man ska sänka däcktrycket under det rekommenderade – en problemlösning som ifrågasätts.

”Är det verkligen seriöst att be kunderna göra det?”, ifrågasätter en ägare som fått den uppmaningen.

Och de som följt rekommendationen är inte övertygade om att det är värt det.

”Jag har sänkt däcktrycket i bakhjulen till 2,2 bar (vilket gör att det ser lite platt ut och ge mer slitage), bullret har minskat – men bara marginellt.

Aftonbladet Bil har bett Volvo kommentera hur man hanterar problemet som ägarna upplever:

”Vi lyssnar alltid på våra kunder och analyserar de synpunkter som kommer från dem och agerar utifrån det om vi behöver. I detta fall kommer vi att lyssna av vad kunderna säger för att förstå källan till synpunkterna. Vi är tacksamma att våra kunder hör av sig så att vi kan fortsätta arbeta med utveckling och ständiga förbättringar.” skriver Annika Bjerstaf presschef på Volvo Cars Sverige i ett mailsvar.

På Volvos supportsida kommenterar Lars Lagström, ämnesexpert, bullerproblemen.

– Vi har noterat era synpunkter om vägbuller vid körning på ojämna vägytor i Storbritannien. Vi jobbar på en orsaksanalys. Kontakta din handlare om du vill ha hjälp med din bil.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM