Så mycket kostar lyxigaste tillvalen

1 av 6
MOTOR

En sjusiffrig prislapp är bara början, vill du ha en ”riktig” lyxbil så gäller det att vara flitig tillvals-kryssare.

Vissa tillverkare har riktigt exotiska alternativ, här har vi listat fem av de mest kostsamma.

Det kallas för individualisering, möjligheten att kunna pynta sin bil precis som man vill ha den.

I många fall är startpriset en ganska barskrapad version av bilen och först efter ett par välvalda kryss som teknik- eller förarassistanspaket så börjar det likna något. Men det gäller en standardbil.

De som shoppar lite högre upp i näringskedjan smyckar sina åk med helt andra tillval och tycker man de här är lite för mycket ”á la carte” kan man ju alltid köpa en unik registreringsskylt...

Egen stjärnhimmel – 125 000 kr

Hur ofta tänker du på innertaket i din bil? Antagligen är det inte särskilt ofta. Men om du köper en Rolls-Royce Wraith så har du ett bra alternativ som sätter fokus på taket. För det otroligt facila priset av motsvarande 125 000 kronor får du en egen stjärnhimmel. Självklart får du välja hur du vill att denna ska se ut – du kanske vill ha just ditt stjärntecken i centrum.

Oavsett vilket så tar det runt 17 timmar för himmelshantverkaren att perforera taket och dra fiberoptiskt ljus.

Luis Vuitton väsk-set – 170 000 kr

Har man ont om utrymme, så gäller det att verkligen ta väl vara på det. Just därför valde BMW att anlita Luis Vuitton när det kom till att ta fram ett specialbagage till sin I8. Väskorna passar den lilla sportbilen ”som handen i handsken” och består av fyra skinnsäckar i varierande storlek.

Två års extragaranti – 285 000 kr

Lägger man ut ett par miljoner för en bil, så förväntar man sig att man ska få valuta för pengarna. Men alla tillverkare har inte alls lika generösa nybilsgarantier som exempelvis Kia (åtta år). Italienska Lamborghini har bara tre år, och vill man utöka den så kostar det rejält. Men var går gränsen för mycket som är vettigt att lägga ut? Lamborghini erbjuder två års tilläggsgaranti för 285 000 kronor.

Granitinteriör – 508 000 kr

Premiumtillverkare brukar skryta om att deras interiör inte är plastig, och fog för det påstående är Mercedes Maybach-modeller. Köpare av ultralyx-Mercan kan välja till interiördetaljer i granit. Men det ”stentuffa” valet är inte billigt, strax över en halv miljon får man betala – pengar man annars skull kunna köpa ett par standardbilar för.

Lite snofsigare klocka – 1 400 000 kr

Att tid är pengar är ett vanligt uttryck, och i det här fallet är tidräknaren värd en hel förmögenhet. För köper man en Bentley Bentayga och tycker att standardklockan i instrumentpanelen är för alldaglig går det att uppgradera. Då får man en klocka som kallas Mulliner Tourbillion, har ett skal i guld, en urtavla i pärlemor eller ebenholts samt tolv diamanter. Helt klart blad det flottaste man kan tänka sig – och så är även priset: 1,4 miljoner kostar uret, vilket då läggs till Bentaygans  ”startpris” på runt två miljoner.

Utöver ovanstående så finns det självklart tillval i slutsålda specialmodeller eller tidigare seriebilar som kostar multum. Exempel på det är att tillägget Liquid Paint på en Porsche 918 Spyder kostade 533 000 kr, att få sin Bugatti Veyron i kolfiber gick loss på 2,5 miljoner och att få kolfiberfront- och diffusor på en Ferrari Laferrari vara nära fem miljoner kr, bara för att nämna några.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilism

Bilar