Den första Cobran kan bli världens dyraste bil

1 av 7
MOTOR

När Carroll Shelbys privata AC Cobra såldes 2007 så landade prislappen på 44 miljoner kronor. Nu går det allra första exemplaret som byggdes under klubban.
Många anser att prototypen är den mest värdefulla bil som någonsin har varit till salu i USA – men ingen vet hur mycket ”nr. 1” egentligen borde kosta.

I England hade M1 fri fart till och med 1964. Det året valde någon att testa topphastigheten på sin AC Cobra – och svaret var 299 km/h. Skandalen satte stopp för fartglädjen på brittiska motorvägar, men bilen bekräftade att den ägde sina konkurrenter.
Cobran är en lyckad bastard. Allt började när hjärtproblem tvingade tävlingsföraren Carroll Shelby att ge upp sin karriär. Istället riktade han sitt fokus på att bygga världens snabbaste bil. För ändamålet utgick Shelby från den engelska sportbilen AC Cars. I garaget i Santa Fe lyckades teamet klämma in Fords nya small block-V8 under huven, och oväntat nog fick prototypen riktigt fina vägegenskaper.

”Vågar inte gissa vad den är värd”

Nu är den allra första Shelby Cobran till salu. Sedan bygget 1962 har ”CSX 2000” ägts av företagets grundare, men i augusti kommer nr. 1 auktioneras ut på Monterey Car Week i Kalifornien. Att säga att bilvärlden är i extas är ingen överdrift. Enligt vissa bedömare är prototypen den mest värdefulla bil som någonsin har varit till försäljning i USA. Vad detta innebär för priset återstår dock att se.
– Det kommer bli spännande att se vad den går för, man vågar ju knappt gissa vad bilen är värd, säger Rickard Kulle, ordförande för CROCS – ”Cobra Replica Owners Sweden”.

44 miljoner är rekordet

Ett exempel på vad en Cobra kan inbringa är från 2007. Då såldes Carroll Shelbys privata ”Super Snake”, och med summan 44 miljoner kronor slog bilen rekord. Med 800 hästar under huven gjorde den 0-100 på cirka tre sekunder – enligt legendaren själv. Den första Cobran har dock en mindre motor på 4,2 liter och bilen rullar på smala däck, men det historiska värdet är svårt att sätta en prislapp på.

Designen blir aldrig omodern

I dag är det till och med dyrt att äga en kopia av originalet. En överväldigande majoritet av medlemmarna den i den svenska Cobra-klubben kör replikor – för ett nybyggt exemplar börjar prislappen runt en halv miljon kronor. Vad är det då som har gjort Cobran till en så åtråvärd ikon?
– Det är nog designen i sig – för den har aldrig har blivit omodern. När man parkerar en Cobra så kommer det alltid fram folk, och det är både äldre och yngre människor som gillar bilen. Det är samma på träffar, man passar in överallt. Man kan ställa sig bland muskelbilarna likaväl som hos hot rod-folket, säger Rickard Kulle.
Fler godbitar kommer gå under klubban i Monteray, bland annat den Cobra med automatlåda som Shelby använde till vardags. Du kan även bjuda på hans Dodge Shelby GLHS Omni och en Shelby Series Roadster från 1999.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

John Edgren

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar