Varning för böter – här är fallgroparna

Kolla upp vad som gäller – innan du bilar ner till kontinenten

MOTOR

Du bör vara lätt på gasen när du kör utomlands – för i vissa länder kan böterna ligga på miljonbelopp.

Här är andra fallgropar som du bör ha koll på innan du ger dig iväg på sommarens bilsemester.

När du bilar genom Europa så kan det vara bra att ha koll på vilka bötesregler som gäller.

Faktum är att en svensk har världsrekordet för den dyraste fortkörningsboten. Hans första misstag var att köra sin Mercedes SLS AMG i 300 km/h på en 120-väg utanför Bern. Svenskens andra misstag var att han var stenrik – i Schweiz baseras nämligen fortkörningsböterna på hur mycket man tjänar. 37-åringen fick 300 dagsböter och totalt landade beloppet på 7,5 miljoner kronor.

Våra grannländer har även pytsat ut dryga böter. I Finland tvingades en Nokia-direktör punga ut med en miljon 2002. Åland har även de några minnesvärda böteslappar – 2013 fick en lokal affärsman betala 830 000 kronor för att ha kört 77 på en 50-väg.

Andra fallgropar

Det finns andra fallgropar än hög hastighet, och när utländsk polis klämmer åt dig så kan du inte skylla på att ”du inte visste” – det är din skyldighet att ha koll på reglerna som gäller där du kör.

Inom EU finns olika föremål som du måste ha med dig i bilen. Du ska ha en reflexväst, exempelvis i Frankrike, Italien, Österrike. Den ska vara nåbar inifrån kupén så att du kan ta på västen innan du kliver ur bilen på en trafikerad väg.

Du måste också ha en varningstriangel – utan den kan du riskera dryga böter. Många länder kräver även att du ska ha med dig en brandsläckare, exempelvis Polen. Litauen, Rumänien och Belgien och Grekland. Ett förekommande krav är reservlampor, bland annat i Slovenien.

I de flesta europeiska länder är det strängeligen förbjudet att använda mobiltelefonen utan handsfree när man kör. I Spanien krävs att mobilen är kopplad till bilens högtalarsystem.

Du kan behöva ett grönt kort

Glöm inte att kolla så att din helförsäkring gäller i de länder du tänker köra genom. Ta gärna med en internationell skadeanmälan, som du får av ditt försäkringsbolag.

Ta även med dig den blå delen av registreringsbeviset på resan. Vissa länder kräver att man har med sig ett ”Grönt kort”, som bevisar att fordonet är försäkrat i sitt hemland. Det kan du hämta ut kostnadsfritt. Du kan dock köra i EU, EES-länderna och Schweiz utan det gröna kortet.

Tänk på att vissa städer i Tyskland har miljözoner som kräver ett specifikt märke för att få köra i. Du kan även behöva köpa en klisterlapp för att få åka på vissa motorvägar, exempelvis i Tjeckien.

Tuta aldrig i Wien

I Wien är det förbjudet att tuta, detta gäller i hela staden.

Även i Belgien bör du vara moderat med signalhornet. I tätbebyggt område ska du bara använda signalhornet om det är det enda sättet att undvika en olycka. Utanför bebyggelse får bilisterna dagtid använda tutan som signal innan man gör en omkörning – ett beteende som förmodligen genererar mycket ilska på vägarna.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

John Edgren

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilism

Resor

Semester

Bilar