Här är pulskanonen som stoppar bilen

MOTOR

Spikmattans tid kan vara förbi. Svenska staten har varit med och utvecklat ett nytt vapen för att stoppa bilar.
Pulskanonen testades i Sverige – och försöken blev en succé.  

Sedan 2012 har Statens väg- och transportforskningsinstitut medverkat i EU-projektet Savelec. Tillsammans med forskare från flera länder har VTI utrett huruvida man kan slå ut ett fordon med hjälp av elektroniska signaler – och projektet har gett resultat.
Tanken är att pulsvapen ska kunna ersätta polisens spikmattor. Principen handlar om att man sänder ut korta elektromagnetiska pulser i mikrovågsområdet som vissa sensorer i bilmotorer är känsliga för. Resultatet är att motorn dör.

Lyckad demonstration

Utifrån den insamlade kunskapen konstruerades en prototyp av en pulskanon och VTI har testat den på hemmaplan, med en fjärrstyrd bil. Man gjorde dels ett test med en elektromagnetisk signal placerad under bilen i stillastående läge, samt ett test där signalen kom snett framifrån mot en stillastående bil – och försöken avslutades med en puls som kom ovanifrån när bilen var i rörelse. Vid samtliga tillfällen lyckades man få stopp på bilens motor.
– Det var lyckade tester av pulskanonen men för att kunna använda denna metod kommersiellt finns det ytterligare utveckling och forskning kvar att utföra. Vi får se om det kan bli ett fortsättningsprojekt efter detta eller om någon av de involverade parterna själva fortsätter utvecklingen, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.

Vill ta reda på reaktionerna

För att undersöka hur försökspersoner reagerar på att få sin bil stannad av en pulskanon har VTI genomfört beteendevetenskapliga studier i institutets körsimulator SIM III i Linköping. Dels ville man se hur folk agerar i ögonblicket när motorn dör, men man ville även ta reda på om det finns situationer då verktyget inte bör användas.
– En grundförutsättning projektet haft är att stoppa fordon säkert, vilket vi har undersökt från olika vinklar, såväl mänskliga faktorer och säkerhet som juridiska förutsättningar, säger Mattias Hjort.
Projektet har finansierats av EU med omkring 31 miljoner kronor.  Namnet Savelec står för ”Safe control of non cooperative vehicles through electromagnetic means”.   

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

John Edgren

ARTIKELN HANDLAR OM