Allt fler bilister gör livsfarliga misstaget

MOTOR

Allt fler bilister kör med vinterdäck på sommaren, trots att det är livsfarligt.

Det framgick efter fjolårets ”Däckrazzia” – och ökningen förutspås fortsätta.

– Magkänslan är att det tyvärr kommer öka, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

Nu i veckan kommer årets Däckrazzior att dra igång, ett samarbete mellan Polisen, Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen.

Skälet är att kontrollera svenska bilisters däck – och samtidigt försöka öka kunskapen kring just däck, mönsterdjup och lufttryck.

– Sedan vi började 2005 har det varit en ordentlig förbättring och kurvorna pekar åt rätt håll, säger Pontus Grönvall. Däckrazzia är ett brett samarbete och det är glädjande att se nyttan av arbetet vi gjort.

”Som att köra runt på punktering”

Vid förra årets däckrazzior hade var fjärde bil minst ett slitet däck med tre millimeter eller mindre i mönsterdjup – slitage som ökar riskerna för olyckor. Men slitna däck är inte det enda som inverkar negativt på bilens säkerhet. Pontus berättar att även om de sett en liten förbättring jämfört med tidigare när det kommer till att ha koll på däcktryck, men fortfarande körde sex procent runt med däck som hade under 1,6 bar i lufttryck.

– Det är nästan som att köra runt med punktering, säger han.

”Kurvan pekar åt fel håll”

Det stora sorgebarnet är dock punkten felaktig däcksort. Tvärtemot förhoppningarna har andelen som kör med vinterdäck på sommaren ökat. Runt fem procent, alltså 230 000 personbilar, kör med vinterdäck. Detta trots att de har betydligt sämre grepp på sommaren jämfört med regelrätta sommardäck.

– Kurvan pekar tyvärr åt fel håll. Det har skrivits och pratats mycket om det på senare tid, så vi får se hur det har påverkat. Folk är inte medvetna om att det inte finns några riktiga åretruntdäck och att dubbfria däck inte ska användas på sommaren.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Om lufttryck

För lågt lufttryck gör att däcken slits ut i förtid, ökar bränsleförbrukningen och kan göra att bilen bli svår att hantera i en kritisk situation. Risken för punktering ökar också.

Källa: Däckbranschens informationsråd

Om mönsterdjup

Källa . Däckbranschens informationsråd

Om energimärkning

Nya däck ska märkas med en speciell etikett som visar energieffektivitet, väggrepp vid vått väglag och ljudnivå utanför bilen. Denna så kallade energimärkning gör det lättare för konsumenterna att jämföra olika däck. Däck svarar för tjugo procent av fordonens bränsleförbrukning och de mest energieffektiva däcken beräknas minska förbrukningen med upp till tio procent. När det gäller val av dubbfria vinterdäck är det viktigt att ta större hänsyn till däckets vinteregenskaper och mindre till värdet på etikettens våtgrepp, eftersom dubbfria vinterdäck som prioriterar bra grepp på snö och is får sämre gradering när det gäller våtgreppet på etiketten. Läs mer om energimärkningen på Energimyndighetens hemsida.

Källa: Däckbranschens informationsråd

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilism

Bilar