Rapport: Lyxmärken är de värsta fuskarna

1 av 4
MOTOR

Mercedes, Audi, Smart och Volvo.

Det är enligt lobbyorganisationen Transport&Environement bilbranschens svarta får. Åtminstone när det gäller ”siffertricksande”.

”Bilar som förbrukar 50 procent mer bränsle än utlovat bedrar kunder”, skriver organisationen.

Att deklarerad- och verklig förbrukning skiljer sig på bilar lär numera få förvånas av.

Sedan en lång tid tillbaka har diskrepansen mellan de två ökat i takt med att biltillverkarna blivit bättre på att tänja på gränserna. Faktum är att 2006 var skillnaden mellan officiell förbrukning och den som vardagsbilister fick runt 14 procent. Sex år senare var denna 28 procent och när Transport&Environment  (T&E) gått igenom olika 2015-modeller är resultatet nedslående. I snitt ligger förbrukningen 42 procent högre – något som kostar den europeiska genomsnittsföraren 549 euro extra om året.

– Det har inte blivit någon förbättring av genomsnittseffektiviteten i nya bilar på fyra år på grund av att biltillverkarna manipulerat testerna. Det gör att de når koldioxidmålen [i testerna] istället för att utveckla en bil som är effektiv ute på vägarna. Som ett resultat av detta blir förare lurade och tvingade att köpa mer bränsle, nationer blir  bedragna och klimatmål undermineras, säger Greg Archer, ansvarig för rapporten på T&E, i ett pressmeddelande.  

Lätt att fuska

I sin rapport lyfter T&E fram att på grund av förbrukningstestets utformning är det lätt för tillverkarna att tricksa till sig ett bättre resultat. Detta görs bland annat genom att man tejpar skarvar, stänger av all utrustning som kräver el och kopplar från generatorn.

Värst av alla är enligt T&E tyska Mercedes som har ett snitt på sina modeller på 54 procent. Audi och Smart har en skillnad på 49 procent och Volvo drar 47 procent mer än utlovat.

”Bäst” av alla märken var Fiat (som tidigare utpekats som fuskare) – vars modeller bara hade ett överutsläpp på 35 procent. I sin rapport riktar lobbyorganisationen kritik inte bara mot biltillverkarna, utan även Tyskland och EU:s slappa inställning.

– Om det inte är så att vi vill att amerikanarna ska göra européernas jobb igen, kommissionen och de nationella certifieringsmyndigheterna måste utreda Mercedes och Audi för att fastställa om de använder enheter för att manipulera testerna‚ säger Greg Archer.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar