Prisras på XC90

Fyndläge för begagnade suvar

1 av 4
MOTOR

För bara fem år sedan ville alla ha en Volvo XC90.

Orderböckerna var fulla och det var väntetid på bilarna.

Idag är läget annorlunda, därför är det köpläge på begagnat.

I takt med att bränslepriserna rusar i höjden sjunker begagnatpriserna på stora suvar i botten. Tillverkarna satsar stenhårt på kompakta suvar. Många kunder byter in sin stora XC90 eller BMW X5 mot en mer bränslesnål och något mindre stadsjeep.

Stor och stabil andrabil

Av denna anledning är en stor suv nästan död idag på begmarknaden. Utbudet är på tok för stort och det ger naturligtvis guldläge för den som kan tänka sig att gå emot trenden. Varför inte köpa en XC90 med fet motor för en spottstyver och ha som andrabil? Äntligen får mamma en ordentlig bil att köra ungarna till dagis med.

Med en kort årlig körsträcka blir det inte heller någon ekonomisk katastrof.

När XC90 kom 2003 var T6-modellen den största varianten.

Rak sexa med dubbelturbo och 272 hästar var top of the line och åtråvärt. Idag kostar en begagnad T6 inte mer än den svagare 2,5T och oftast mindre än dieselmodellen D5. Man kan nästan använda formeln ju högre förbrukning desto lägre begpris.

Prisras som för lyxbilar

Vi kikar på marknaden och finner att de första årsmodellerna, börjar runt 180 000 kronor. Således har T6 tappat 310 000 kronor av sitt nyvärde eller hela 63 procent.

Eftersom prisläget är minst sagt gynnsamt idag kan man lockas till köp men man får räkna med att prisraset kan komma att fortsätta. Köper man dock bilen som andrabil, som kanske rullar tusen mil om året, kan affären bli hållbar som andrabil – även för en barnfamilj.

Hur är XC90 som begagnad?

Volvo hade bråttom att få ut sin första suv på marknaden och lät de första kunderna agera testpiloter. Allt verkade inte vara helt färdigutvecklat och därför drabbades också kunderna av en mängd problem.

Missljud och elfel

De flesta problem ska vara åtgärdade nu men en del fel kan vara svåra att få bukt med. Framför allt gäller det missljud och elektronikkrångel.

Färddatorn lever ett eget liv på vissa bilar. Fel som anges i displayen är inga riktiga fel. I kyla, men även i normala temperaturer, förekommer att bilstereon krånglar.

Missljud kan härstamma från utslitna hjullager, bussningar, glapp i styr- och spindelleder men även uppkomma vid obalans i hjulen. Automatlådan verkar vara en svag punkt liksom handbromsen, som får många anmärkningar hos Bilprovningen.

Sämre än medelbilen

Resultatet där är under medelbilen, och dieselmodellen är sämre än bensinbilarna.

Men Volvo har gradvis förbättrat bilen.

Främsta förtjänsten med en stor stadsjeep är utmärkt komfort. Mjuk fjädring, lång fjädringsväg och hög vikt gör dock bilarna rätt sävliga att köra. XC90 är inget undantag, tvärtom är den en av de behagligaste suvarna du kan åka i. Körglädje kan man inte tala om, men däremot körkomfort. Särskilt på vinterhalvåret känner man sig riktigt trygg.

Ett trumfkort som Volvo har gentemot flertalet konkurrenter är möjligheten till sju sittplatser. Även om du inte är i behov av de två extrasätena längst bak kan det vara idé att satsa på en sjusitsig bil som är mer eftertraktad.

Högsta säkerhetsnivån

Säkerheten är på toppnivå med antisladd, pisksnärtskydd och en speciell vältvakt som ska förhindra att bilen välter. En olycksform som inte är helt ovanlig för suvar med hög tyngdpunkt. Fem stjärnor i Euro Ncap var givna 2003.

Motorerna är idag två dieslar och fyra bensinmotorer.

T6 har vi nämnt liksom basmodellen 2,5T med 210 hästar, som är den vanligaste.

V8:an på 315 hästar kom 2005 och priserna börjar idag runt 300 000 kronor. Förbrukningen är inte så hysterisk som man skulle kunna tro – räkna med 1,3 l/mil.

2006 ersattes T6 av en ny sexcylindrig bensinmotor, 3,2 på 238 hästar. Inte heller den särskilt snål, men i samma veva förstorade Volvo bensintanken till 80 liter så räckvidden är ändå acceptabel.

Vill man spara på bränsledropparna är det Volvos egen D5-diesel som gäller. Från start hade motorn 163 hästar. Sommaren 2005 uppdaterades motorn till 185 hästar och förbrukningen ligger runt 0,9 liter/mil.

Dieselbilarna har dock inte samma gynnsamma prisläge som de törstigare bensinarna och den höga skatten kan göra affären än mindre lönande.

FAKTA

Så mycket är bilen värd

2003 221 000 kr

2004 253 800 kr

2005 289 000 kr

2006 325 300 kr

2007 fanns ej detta år

2008 467 000 kr (nypris)

Pris hos bilhandlare på bil i fullgott skick som rullat 2 000 mil/år.

Motoralternativ

Bensin: 2,5T – 210 hk, 3,2 – 238 hk, T6 – 272 hk, V8 – 315 hk.

Diesel: D5 – 163-185 hk.

Modellhistorik

2002 Premiär på Detroitsalongen.

2003 Säljs med 2,5T, D5 och T6.

2004 Finns med manuell växellåda till D5 och 2,5T.

2005 D5 får partikelfilter och uppgraderas till 185 hk. Bensinmodellerna får större tank på 80 liter.

2006 Liten facelift. 3,2-literssexa tillkommer med 238 hk. På hösten lanseras sportpaket.

Fem vanligaste felen enligt Bilprovningen

1 Spindelled

2 Parkeringsbroms

3 Styrled

4 Strålkastare

5 Positionslykta

Fem vanligaste felen enligt ägarna

1 Missljud

2 Hjullager och transmission

3 Obalans i hjulen

4 Stötdämparna bak (-03:or)

5 Elfel (stereo, färddator, klima.)

ARTIKELN HANDLAR OM