Robert Collin:

Nu går det att kliva in i bilen utan att vara akrobat

MOTOR

En gång i mitten av 1980-talet stod jag och en mer rutinerad biltidningskollega och tittade på småbilen Honda Civic på gatan utanför redaktionen.

Småbilar var inte särskilt vanliga i Sverige på den tiden, det fanns lite Polo och Fiesta men sen var det inte mycket mer.

Svenskarna ville ha rejälare bilar med mer komfort och krocksäkerhet.

Men vi stod alltså och tittade på bilen som vi höll på att testa och jag sa:

– Jag förstår inte varför småbilar måste vara så låga. Det går ju knappt att komma in i dem!

Då tittade den rutinerade kollegan på mig, som om jag var en idiot, ungefär, och svarade:

– Det är ju småbilar, för fan.

Köparna är inga pygméer

Åren gick. Kollegan blev chefredaktör men jag begrep ändå aldrig varför småbilar måste vara så dumlåga. Det är ju inte på höjden det är ont om plats i storstan.

Det tog femton år innan bilindu-strin insåg att småbilsköpare inte är pygméer.

Honda Jazz, 2002 års ersättare till Civic, är tre centimeter längre, fyra centimeter bredare men hela 19 centimeter högre!

Nu går det att kliva in i bilen utan att vara akrobat, det går att sitta i en bekväm upprätt ställning och man ser mer än navkapslarna på bilarna runt omkring. Tack vare takhöjden har bilarna dessutom blivit betydligt rymligare.

Småbilen har helt enkelt blivit fullvuxen!

Och den har inte bara fått naturliga proportioner. Den har blivit komfortabel, fått högre kvalitet och kvalitetskänsla, köregenskaperna är som en riktig bils och det går till och med att krocka utan att slå ihjäl sig.

Volkswagen och Ford håller den svenska småbilsmarknaden i ett järnhårt grepp sen tjugo år men konkurrensen hårdnar. VW har numera Skoda Fabia och Seat Ibiza inom familjen. De bygger på samma teknik som Polo men säljs lite billigare.

Citroëns lågprisstrategi

Renault har Clio som lutar sig mot Volvos gigantiska försäljningsorganisation.

Där finns Fiat Punto som förtjänar betydligt bättre försäljning och Peugeot som gör succé med sportigt formgivna 206.

Men största hotet just nu är kanelbullen Citroën C3.

Citroën invaderar Sverige med en lågprisstrategi som saknar motstycke, inte ens Skoda var så billigt när märket introducerades i Sverige under 1990-talet.

C3 och mellanklassaren C5 har egenskaper som de bästa men priset knäcker till och med koreansk lågprisimport.

Köp innan priset går upp

Det finns bara ett tips: Köp innan priset går upp!

Redan i höst när läckra familjebussen C8 introduceras kan rean vara slut.

I det här testet jämför vi C3 med 110 hk med Polo med 75 hk. Det finns även en C3 med 75-hästarsmotor. Den kostar 105 900 kr och med 60 hk kostar den oslagbara 96 900 kr, och då är det ändå fyra dörrar och bra utrustning.

Eftersom C3 är bättre utrustad än Polo blir priset för jämförbara bilar 20 000 kronor lägre.

Det är mycket pengar för en småbarnsfamilj. Ja, för mig också.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester