Scénic bröt enfalden - nu tar 307 SW täten

Robert Collin summerar

MOTOR

Nu för tiden ser alla bilar likadana ut, är en vanlig, slentrianmässig kommentar.

Nu för tiden finns det inga dåliga bilar, är en annan, minst lika felaktig.

Jag säger tvärtom: Så många olika sätt att bygga bil som år 2002 har vi aldrig sett tidigare.

Likriktningen inom bilbyggandet nådde sin kulmen under sena 1980-talet och början av 1990-talet. Då såg alla japanska bilar ut att vara stöpta i samma vindtunnel och de flesta européer i en annan. Utslätade strömlinjeformer gällde och köparna skulle tro att det var för bränsleförbrukningens skull. I verkligheten måste det ha handlat om brist på mod och fantasi.

Stående ovationer

När Renault lanserade den lilla familjebussen Scénic bröts enfalden.

Jag var med och gav bilen stående ovationer även om en del kollegor först rynkade på näsan. ”En familjebuss skulle ju ha sju sittplatser?”

Men snart applåderade både journalister och köpare.

Fast Renault var inte först. Bara rätt i tiden. I Japan hade högbyggda praktiska bilar dominerat länge. Några hade lanserats i Europa – utan framgång. Mitsubishi Space Wagon och senare Space Runner och Space Gear förblev udda inslag i gatubilden. Det gällde också Nissan Prairie.

Men det var Scénic som satte bollen i rullning i Europa och den följdes av ett koppel högbyggen med plats för fem, ett par tillverkare trollade även in sju säten i minibussen.

Samtidigt som Scénic blev en stilbildare och en gigantisk framgång för Renault fanns marknaden för konventionella bilar kvar. VW Golf, Ford Focus och inte minst Renault Mégane sålde på som vanligt. Det fanns ju köpare som inte ville ha en ”buss”.

Därför är den genial

Och det är just därför Peugeot 307 är genial. Formgivningen liknar en konventionell mellanklassbil, men höjden närmar sig bussens.

307 valdes med all rätt till Årets bil förra året. Nu kommer kombin med plats för sju personer!

307 SW är snygg som få, har kör-egenskaper som de bästa och är förbluffande rymlig. Den förenar det bästa hos bil och buss.

Ett skäl till att de japanska högbyggena på 1980- och 90-talen inte slog igenom i Europa var att de var för dåliga, komfort och köregenskaper höll inte för europeiska krav.

Tyvärr hänger det där i än. Toyota Corolla Verso är inte byggd på samma plattform som nya Corolla halvkombi. Verso är konstruerad i Japan, för Japan och sedan nödtorftigt anpassad för europeiska krav. Nissan Tino uppfyller inte heller kraven på komfort och köregenskaper. Och Honda Stream är så komplicerad att det krävs ingenjörsexamen för att fälla upp och ner stolarna i den bakre avdelningen.

Peugeot 307 SW tar ledningen i klassen med sin nyskapande formgivning, sina fina köregenskaper och sin höga kvalitetskänsla.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM