Ford Focus RS - förklädd racer

”Det närmaste ett strykjärns-beteende man kan komma”

Vanvettigt dyr – men också vanvettigt rolig att köra. Endast dyra Porsche och Ferrari hänger med.
MOTOR

GTI-klassen har fått tillökning:

Ford Focus RS gör entré.

En riktigt blixtrande kvick, tuff typ.

Om du inte alls är intresserad av sportiga bilar så kan du sluta läsa här.

Jaså, du är kvar?

Låt oss då berätta om Focus RS, den hårigaste Focus Ford någonsin gjort.

Med 215-hästars, rivig motor och en väghållning gränsande till racerbilarnas värld är detta en lite speciell bil, skapad av entusiaster.

Tänkt att köpas och utnyttjas av likasinnade.

En härlig lekkamrat

Den är naturligtvis vanvettigt dyr i förhållande till sina enklare syskon i familjen. Men den är också ungefär dubbelt så stark och snabb.

Men den som tycker om att köra fort eller att bara köra en stund för själva nöjet av att kunna välja rätt spår i kurvan har en framtida, härlig lekkamrat i Ford Focus RS.

Egentligen är RS en förklädd racerbil. Som försetts med förvånansvärt komfortabla racingstolar och ombonad, påkostad och snygg interiör.

RS har både luftkonditionering och härlig stereo som standard.

Hästkraftstinn

Men tittar man under skinnet finns det ett stenhårt chassi, en tjutande, hästkraftstinn motor och en växellåda som växlar helt perfekt och kvickt.

De snygga aluminiumfälgarna har breda, låga däck i dimensionen 225/40 x 18. Och de kan bita sig fast i underlaget.

Är vägen slät är detta det närmaste strykjärnsbeteende man kan komma.

Är vägen ojämn och farten låg blir det inte riktigt lika roligt. Då ger den hårda fjädringen sig tillkänna och bilen blir rent obekvämt stötig att åka i.

Och gasar man på på ojämn, bucklig väg klarar inte längre chassit att hantera den brutala kraften utan framvagnen studsar runt, åt vänster, åt höger och tillbaka igen. Men som alltid, det är ju föraren som bestämmer farten.

Och när föraren av Focus RS bestämmer att det ska fort hänger inte så mycket annat än möjligen dyra Porschar och Ferrari med.

Bra morr

På slät asfalt äter RS kurvor med imponerande lätthet och aptit.

Ford lovar att RS klarar 0,94 G i kurvorna innan det släpper, men efter drygt 30 mil på engelska krokvägar tror jag att de ljuger.

Bilen känns ännu bättre.

Och man trivs verkligen i RS. Sparcostolarna i skinn och alcantara är både bekväma och ger perfekt stöd. Ratten ger bra grepp, växellådan är en dröm att jobba med.

Ljudkomforten är okej och morret från turboladdade tvålitersmotorn så bra det kan bli.

Priset på nära 300 000 kronor känns dock, minst sagt, lite högt.

Trots att RS sätter en ny, högre standard i klassen.

Thomas Berggren ([email protected])