Ford Tonka - störst i sandlådan

- men vem har råd att tanka en Tonka?

Foto: AUTO MOTOR & SPORT
MOTOR

Ford brukar bygga stora leksaker för män.

Tonka är inget undantag.

Med den är man störst i sandlådan.

Vad är det som är 6 meter långt, 2,4 meter brett och 2,2 meter högt?

Är det en skördetröska eller möjligen en hjullastare?

Nädå. Det är – kanske – Fords nya pickis.

Ford Tonka – bara namnet!

Under motorhuven som är hög som en klättervägg mullrar en nykonstruerad sexliters diesel-V8.

Med turboladdning och commonrailteknik ger motorn 325 hästar, 746 newtonmeter och kraftflödet är imponerande.

Ford tar täten

Ford tar därmed ledningen över GM i dieselracet för megapickisar. GM:s nya, av Isuzu konstruerade, Duramaxdiesel ger ju ”bara” 300 hästar. Vi rullar i gång fast monstret går fortfarande på tomgång.

En finurlig bränslebesparingsmanick tar till vara på kraften vid motorbroms och skickar den tillbaka under de första tio sekundernas acceleration.

Systemet påstås ge en bränslebesparing på 35 procent i stadstrafik, och det kan behövas. Förbrukningen är runt två liter milen – minst.

Kraften flyttas ned till de svulstiga däcken (315/60R, 22 tum) via inkopplingsbar 4-hjulsdrift. Normalt driver Tonka på bakhjulen.

Fem sitter kungligt

Att ta sig in är förvånansvärt lätt. Ett system ser till att sänka hela bilen 13 centimeter när man öppnar en dörr. Utrymmena är gigantiska. Fem personer sitter kungligt och framför allt sätena med sin blandning av stryktåligt tyg, läder och aluminium andas en hel del flygplansestetik.

Det enda som med säkerhet kommer i produktion under nästa år är den nykonstruerade Diesel V-åttan.

Och byggs inte bilen lär många designlösningar komma på Fords andra pickuper framöver.

Fast vi vill väl ha den här.

Eller hur?

Götz Leyer ([email protected]), Ola Österling ([email protected])