BMW M3 – fakta och betyg

BMW erbjuder EMG-låda.
MOTOR

Pris: 547 000 kronor, inkl bl a dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar och krockgardin, klimatanläggning, elektriska fönsterhissar, fjärrstyrt centrallås, antispinn- och antisladdsystem.

Motor: Rak 6-cyl, 3 246 cm3, 343 hk vid 7 900 varv/min, 365 Nm vid 4 900 varv/min.

Acceleration: 0-100 km/tim på 4,8 s.

Toppfart: 250 km/t (begränsad).

Förbrukning: 1,13 l/mil.

Längd/bredd/höjd/ axelavstånd: 449/ 178/137/273 cm.

Tjänstevikt: 1 570 kg.

Bagageutrymme: 410 liter.

Äga

Kostar mer än S4 men har bättre andrahandsvärde. Fri service i 3 år/8 000 mil. Lägre förbrukning.

Köra

Mest körglad av de två, i torrt väglag. Körställningen och styrkänslan

bidrar till att göra den till förarfavorit.

Komfort

Stötig i låg fart. Mer vägljud än i S4, störande i motorvägsfart. Baksätet trångt, finns bara tvådörrars.

Utrymmen

Medelmåttig både i framsätet och baksätet. Bagaget okej men

öppningen för trång.

Säkerhet

Fyra krockstjärnor och alla säkerhetstillbehör standard. Bra antisladdsystem - som behövs vintertid.

Känsla

BMW M3 har högsta imagefaktorn, utsökt detaljkvalitet i varje liten

detalj. Vacker, sensuell design.

Helhet.

Racerbil för gatan. BMW M3 är nästan oöverträffad som körmaskin. Ingen bil på denna sida Porschar och andra renodlade sportbilar ger samma körupplevelse. Men lite trång.

ARTIKELN HANDLAR OM