Nya Volvon som är två bilar i en

Collin provkör S80 med aktivt chassi

Foto: Lennart Pettersson
S80 forcerar den skarpa kurvan lika snabbt och säkert som de bästa sportbilarna.
MOTOR

WASHINGTON.

Volvo S80 har fått ett unikt chassi som tänker självt och som anpassar sig efter körningen.

Foto: LENNART PETTERSSON
Lyxvolvon i sin rätta miljö framför Inn at Little Washington, USA:s svar på Grythyttan.

500 gånger i sekunden kollar en dator av alla körförhållanden och på en kvarts sekund kan fjädringen ställa om sig från mjukaste komfortläge till stenhårt sportchassi.

Volvo S80:s aktiva chassi, kallat Four-C, ger bättre styrning och förbättrad kvalitetskänsla. Volvo räknar med att sälja 40 000 bilar om året de närmaste tre, fyra åren.

Komfortlimousinen

En europeisk lyxbilstillverkare måste göra speciellt mjuka och gungiga chassin till sina USA-bilar för att bilarna och deras ägare inte ska skaka sönder på landets dåliga vägar.

Volvo löser problemet med sitt unika aktiva chassi som får bilen att flyta över de sönderkörda vägarna. Där amerikanarna sjävla kör i åttor runt de värsta hålen körde jag Volvon rakt in i skadorna utan obehag.

Inne i bilen har Volvo höjt kvalitetskänslan med påkostade material och snyggare design. Utvändigt är det rutmönstret i grillen som avslöjar den nya bilen.

Sportbilen

När jag vrider om ratten reagerar chassidatorn omedelbart. Den kollar hur snabbt och hur långt jag vrider ratten, bilens hastighet, motorns varvtal och hur hårt jag trampar på gasen. Samtidigt väger datorn in bilens lutning och hur den vrider sig runt sin egen axel. Det tar en fjärdedels sekund att ställa om chassit från bekvämaste komfortläge till styvt sportläge.

Och det fungerar! På de krokiga bergsvägarna går bilen stadigt och säkert som få konkurrenter, och snabbt som de bästa sportbilarna.

Volvo S80 T6

Robert Collin