Kombidödarna

Trekamp – Berlingo, Fusion och Meriva

Foto: Eric Roxfelt
De nya kombiutmanarna är små, men flexibla bilar som sväljer både familj och packning. Fiffigt värre ska det vara.
MOTOR

Berlingo, Fusion och Meriva är tre duktiga familjebilar.

Olika väsen, men samma tanke: de är små, men har ändå plats för en hel familj.

Små, praktiska familjebilar med plats för bagage och större grejer är hett eftersökta i dag.

Och onekligen rymmer trion Citroën Berlingo, Ford Fusion och Opel Meriva gott om folk och packning.

Compact driving

Biltillverkarna har numera lärt sig att bygga små familjebilar med förvånansvärt stora utrymmen.

Skillnaden mellan vår trio och stora kombibilar som kostar hundratusen kronor mer är egentligen förbluffande liten när man tittar efter.

Våra små familjebilar har visserligen mindre, svagare motorer, sämre komfort och något mindre utrymmen, men egentligen åker man gott i Berlingo, Fusion eller Meriva.

Precis som ”compact living” slog igenom i 90-talets storstäder börjar ”compact driving” bli ett begrepp. Små, fiffigt praktiska och billiga bilar som gör samma sak som de stora, dyra bilarna – det är vad Berlingo, Fusion och Meriva står för.

Nu kör vi!

Rond 1: Att äga

Berlingo 1,6 kostar 122 900 kronor, Meriva 1,6 kostar 139 900 och Fusion 1,6 en tusenlapp mer.

Det är alltså Citroëns drygt 120 000 mot cirka 140 000 kronor för Fusion och Meriva. Men Berlingo saknar vagnskade-garanti vilket fördyrar ägandet i tre år.

När det gäller daglig drift drar bilarna jämbördigt, 0,74–0,78 liter bensin per mil. Servicen är billigast till Opel (2 189kr/ 2 000 mil), dyrast för Ford (2 902kr/ 2 000 mil) som i gengäld har billigare delar.

Citroën kostar lite mindre än Opel.

Andrahandsvärdet är inte lysande för den här typen av bilar. Men ingångsvärdena är å andra sidan låga så fallet blir inte så tufft i kronor räknat.

Räkna dock med att bilarna tappar mellan 12–15 procent per år, alltså bortåt 50 000 kronor sett över en treårsperiod.

Berlingo och Fusion lär (av historiska skäl) falla mest i värde medan Meriva bör hålla värdet bäst.

Fördel Berlingo

Totalt sett kostar dock testbilarna runt 4 000 kronor per månad, med allt inräknat. Det blir 26–27 kronor per mil, ungefär en tia mindre än för mellanklasskombibilarna.

Men ingen av testbilarna skiljer ut sig i ekonomironden. Det är jämnt – med en liten fördel för Berlingo som kostar cirka 10 000 mindre (beroende på tillval) i inköp.

Rond 2: Att köra

Ska man hårddra köregenskaperna är Ford Fusion startfältets racerbil, Opel Meriva bussen i församlingen och Citroën Berlingo är den lätt flegmatiska skåpbilen.

Men på slät, rak landsväg i vardagslunk fungerar chassi, styrning och fjädring utmärkt i alla tre bilarna.

Först på slingriga, kurvrika och kuperade småvägar upptäcker man skillnaderna.

Berlingo, med trist busslutning på ratten, och Meriva är båda veviga i styrningen och understyr rejält medan Ford Fusion snarast verkar bli piggare och mer kul att köra ju mer vägen svänger.

Styrningen i Fusion är skarp, exakt och bra, chassit spänstigt med utmärkt väggrepp, så körglädjeronden går utan konkurrens till Ford – vars fjädring också klarar potthål galant.

Det gör inte den mjuka fjädringen i Opel. Vi fick genomslag flera gånger och då tappar Meriva fotfästet helt för ett ögonblick. Meriva kränger lika mycket som Berlingo men har inte samma fina väggrepp, fjädringen är så mjuk att bilen ibland studsar fram.

Tungt lastade kan både Berlingo och Meriva få bakvagnskast om man kommer för fort in i en kurva, medan Ford inte sladdar lika lätt.

Körronden går klart till Ford. Berlingo och Meriva måste köras lungt och värdigt.

Rond 3: Lastutrymmen

Stora bakluckor och rejäla lastutrymmen, det ingår i testbilarnas grundkoncept. Och lyfter man upp de stora bakluckorna blir man lätt förvånad av hur stora utrymmen det finns där bak. Störst (förstås) i Berlingo som ju från början konstruerades som en renodlad skåpbil. I Berlingo behöver man inte trixa med fiffiga säten, här fäller man bara ner ryggstöden mot sitsarna (60/40), fäller upp paketet mot framstolarnas ryggstöd och simsalabim – ett 2,4 kubikmeter, lättlastat och kubiskt utrymme är färdigt att fyllas.

Rejäl lastyta

Ingen av klasskamraterna kommer ens i närheten av detta gigantiska utrymme.

I Meriva fäller man också ryggstöden mot baksätets sitsar, sedan trycker man ner paketet mot golvet. Lite knöligt första gången, men det blir snart en vana. Lastytan är rejäl (1,5 m3), dock med något sluttande golv och inte samma höjd som i Berlingo.

Med vanlig kombiteknik (sitsar fälls upp, ryggstöd ner) fäller man baksätena i Ford Fusion. Lastutrymmet blir därmed helt plant, men det är mindre (1,2 m3) än i Meriva. Det räcker ändå bra för vardagsbehov.

Under rubriken fiffigheter tar Meriva poäng på smarta lösningar. Höger framstol kan (som i Fusion) fällas för mer än två meter långa prylar, mittplatsen bak kan trollas bort och Meriva har extra lastutrymme i två fack under golvet i baksätet.

Dessutom är baksätena i Meriva skjutbara i längsled så bagageutrymmet (under insynsskyddet) kan varieras mellan 350 och 650 liter.

Lastronden går dock klart till Berlingo. Meriva, som är full av flexibla lösningar, slukar mycket men kommer aldrig i närheten av Berlingo. Ford är också flexibel men mindre.

Rond 4: Komfort

Även om det får plats fem personer i våra tre bilar åker man inga längre sträckor (semestern) med bibehållen komfort. Fyra personer kan däremot åka långt i god komfort.

Merivas baksäte är skjutbart för de två ytterplatserna; mittsektionen försvinner ner när den fälls så de yttre sätena kan justeras in mot mitten och göra färden mer bekväm för två passagerare.

Baksätet är trivsamt i Meriva. Trots fasta dynor är det bekvämt tack vare hög sitthöjd i kombination med ett lågt innergolv. Man sitter högt, med bra sikt och härligt stöd för låren.

Meriva kan extrautrustas med ett rymligt armstöd i mitten bak och separat stereo för baksätet, inklusive hörlurar (1 500 kr) samt picknickbord på framstolarnas ryggar.

Baksätet i Ford Fusion är mjukare än i Opel, sittpositionen ungefär lika hög men innergolvet är högre: Det straffar sig när det gäller lårstödet. Dessutom är knäutrymmet mindre.

I Berlingo kliver man in till baksätet via de praktiska skjutdörrarna och landar i ett högt, brett och mycket bekvämt baksäte. Här kan möjligen tre sitta i bredd med något så när bibehållen komfort.

Baksätena i Berlingo är mjuka med lite kort sits men kupérymden är enorm. Om bilen är utrustad med Modutop, finns det separata fläktreglage och värme/ventilationsutsläpp i det glasade taket – plus en mängd fack och packboxar som på ett flygplan.

Framsätena i de tre bilarna är alla klart godkända, Berlingos och Merivas framstolar ger bäst sidostöd. Fjädringskomforten i Cittran är utsökt, Meriva väl mjuk och Fusion väl hård.

Berlingo är komfortfantomen i gänget. Meriva snäppet bakom. Ford ger god komfort, men är slagen i det här gänget.

Rond 5: Utrymme

Tripp, trall, trull även här. Berlingo är klart störst i alla avseenden, Meriva har en lång men lite smalare kupé och Ford Fusion är numret mindre.

Opel Meriva och Ford Fusion kan fälla ryggstödet på höger framstol. Då frigörs yta som tillåter frakt av långa föremål.

Benutrymmet i baksätet är störst i Opel Meriva och Ford Fusion, lite kortare i Berlingo. Bredden i baksätet är dock störst i Berlingo.

I Berlingo går det utmärkt att bära hög hatt, i Fusion och Meriva finns en handsbredd luft över huvudet på en normalstor vuxen person och Meriva känns mycket luftig i kupén.

I framsätet känns Berlingo klart rymligast, man sitter högt och upplever bilen som rena finlandsfärjan. Samma sak gäller i stort i Meriva medan Fusion upplevs som lite trängre.

Kupélängden hänger samman med axelavståndet, inte oväntat visar sig Berlingo ha 2,69 meter mellan axlarna, Opel Meriva 2,63 meter och Ford Fusion 2,48. Fusion bygger till stor del på mindre Fiesta och även om Fusion är utdragen på höjden blir kupélängden inte som i de andra två.

Utrymmesmatchen går därför klart till Berlingo med Meriva bakom. Och Fusion lika klart trea.

Rond 6: Säkerhet

Om vi börjar med bilarnas vägbeteende, alltså förmågan att undvika krockar, kan vi se klara skillnader.

Den aktiva säkerheten känns betydligt bättre i Fusion som är mindre sladdbenägen och är lättare att styra.

Både Berlingo och Meriva vill understyra vid en undanmanöver. Båda är också latenta bakvagnssladdare, när det väl styr blir bakdelen för tung och sladdar ut. Ingen av bilarna har antisladdsystem som standard.

Alla tre har låsningsfria bromsar, bra. Men de nya systemen för antispinn och antisladd bör absolut finnas i bilar som dessa. Till Fusion kostar det 8 500 kronor, till Meriva (antisladd) 5 500. Köp det.

Strålkastarspolning

Krocksäkerheten hos Meriva är god, fyra stjärnor i EuroNcap är godkänt. Fusion är inte testad men Ford Fiesta fick fyra stjärnor, och stora delar av karosstrukturen i Fusion är från just Fiesta. Berlingo är inte testad och bygger på en lite åldrad konstruktion. Den är däremot ensam om att ha strålkastarspolning som standard. Hjälpsystem som krockkuddar och sidokrockkuddar finns i alla tre bilarna. Krockgardin kan köpas till i Fusion (2 000 kr) och i Meriva (3 200 kr) men ej till Berlingo.

Säkerhetsmatchen vinner därför Ford Fusion, en noslängd före Meriva. Berlingo distanserad trea.

Rond 7: Känsla

Fusion är en ren gråskala interiört och har billig, hård plast överallt. Men kvaliten är åtminstone hygglig och passningen ganska bra. Man trivs, trots enkelheten.

Opel har jobbat mer med design och klär kupén med lite klämmiga färger och en tygbit här och var. Snygg, prydlig, tyskt stram känns Meriva ändå klädd och trevlig.

Berlingo bjuder svart plast och målad plåt. Men den enorma rymden i Berlingo samt ”gröna-vågen-känslan” kopplad till den utsökta komforten ger ett trevligt välbefinnande. Extrautrustad med Modutop (7 600:-) får man känslan av att åka business-klass på flyget.

Ronden till tidlösa Berlingo – men Meriva överraskar.

Thomas Berggren