Förnuft och känsla

Renault gjorde succé med den intelligenta familjebilen - nu ger sig Volkswagen in i leken.

1 av 12 | Foto: pär brandt
MOTOR

Två sprillans nya högbyggen från Renault och Volkswagen. Vad kan tyska Touran sätta emot franska Scénic, som skapade den lilla familjebussklassen innan Volkswagen ens tänkt tanken?

Det är svårt med nya bilbegrepp. Vad ska man kalla en bil som har högt i tak och möblerbar inredning? Amerikanerna säger MPV, multi purpose vehicle, ett fordon för många ändamål. I Sverige säger vi oftast lilla familjebussklassen när vi menar de flexibla bilarna i fyrametersklassen. Eller Scénic-klassen om man så vill, den som skapades när Renault släppte den ellipsformade, extrahöga halvkombin 1997.

Scénic - först och störst

Hur som helst handlar det om en ovanligt intelligent familjebil. Tack vare en dryg extra decimeter i takhöjd skapades utrymmen i storbils-klass på samma karosslängd som en VW Golf. Och tack vare maximalt flexibel inredning gjorde Scénic i första generation succé. Flera konkurrenter hakat på, men fortfarande 2002 var Scénic störst i Europa, med 25,9 procent av marknaden i sin klass.

Först på Genèvesalongen, i mars 2003, var Volkswagens svar färdigt - samtidigt som Renault visade andra generationen av Scénic. På bottenplattan till nästa generation Golf presenterades Touran, och tyskarna kunde skryta med att den har sju sittplatser, mot Scénics fem. Det övertaget varar dock bara ett halvår - våren 2004 kommer Grand Scénic, som är förlängd 23 cm och som i likhet med Touran rymmer två extra passagerare i en tredje sätesrad.

Det var inget tvivel om vilken av nykomlingarna som drog flest blickar till sig. Nya Scénic utmärks av den fräcka form som den har gemensam flera syskon i Renaultfamiljen. Designen går hem, men bakpartiet är svårare att gilla när bilen ska fickparkeras.

VW Touran är lite stel i rocken och bjuder på en kvalitetskänsla som bara tyska bilar har. Den lockar samma kundkrets som Scénic - men ändå inte. Priset är högre och stilen är så långt ifrån den formfräna franska som man kan komma.

Glastak skapar rymd och hetta

I Touran sitter man omsluten av höga dörrsidor och mörka material. Scénic har i stället stora glasytor som hjälper soltaket att skapa känslan av rymd.

Nackdelen med så mycket glas är hettan. Det blir så varmt i soligt väder att klimatanläggningen får jobba hårt med att skapa behaglig kupétemperatur.

Bakom ratten i Touran känner man sig hemma direkt. Det är lätt att hitta en bra körställning, och ergonomin är utmärkt. Körställningen är inte lika självklar i Scénic. Korta sittdynor och mjuk stoppning är inte roligt i längden. Jämfört med föregångaren har ratten vinklats ner några grader för att ge en mer personbilslik sittställning.

Komforten imponerar dock i Scénic. Det är påfallande tyst upp till motorvägsfart då vindbruset tar över. Touran är inte lika tyst, det är mycket väg- och vindbrus.

Styrningen förstör i Scénic

Renaultfjädringen är fin, och man svävar nästan fram. Touran har i stället en snudd på sportig fjädring, och korta ojämnheter smäller hårt inne i bilen.

Den klena fjädringskomforten tar Touran igen på kurvig väg. Trots höjden är den riktigt underhållande att köra. Scénic klarar sig också bra på krokiga vägar, men liksom i vanliga Mégane förstör styrningen all körglädje. Den billiga el-servon känns död och förmedlar ingen vägkontakt. I Touran sitter en påkostad elektromekanisk styrservo som ger betydligt bättre känsla i ratten.

Baksätet är bekvämt i både Touran och Scénic ävedn om det känns som om man hasar fram i de tyska platta stolarna. Bägge har tre separata stolar som kan skjutas i längsled. Ryggstöden kan vinklas. Med två stolar på plats har vuxna lite lyxigt svängrum, med alla tre blir det lite trångt om stjärten.

De två extrastolarna i Touran kostar fyra tusen kronor. Då får man stolar som enkelt fälls ner i golvet när de inte används. De ska dock inte betraktas som vuxenstolar.

Nya Scénic tas in till Sverige med fyra motorer - bensinare på 115 hästar eller 136 hästkrafter och två dieslar på 100 respektive 120 hästar. Men jämfört med Volkwagens 2-litersdiesel på 136 hästar står sig de franska slätt. Folkadieseln drar ursinnigt redan från tomgång och är en fröjd att köra.

Båda bilarna har sexväxlad manuell låda standardmässigt, men kan fås med automat.

Touran dyr för familjen

Volkswagens Touran 2,0 TDI kostar 237 300 i basutförande. Det priset når Scénic aldrig upp till. Priset är inte satt i skrivande stund, men gissningsvis hamnar det runt 190 000 kronor.

Renault har byggt en mycket fin bil som tappar en del på sin tråkiga styrning. Komforten drar dock upp betyget, liksom den trevliga, luftiga interiören.

Touran är en utmärkt familjebil med utrymmen och klurigheter, men den är säkerligen för sportig för de flesta. Varken barn eller vuxna lär gilla den stötiga fjädringen.

Priset på Touran ligger inte heller i familjeklass. Nya Scénic har visserligen gått upp rejält i pris, men en kvarts miljon för en Golf, om än så bussig, är i mesta laget.

Helhet

Renault Scénic 2,0

Äga

Köra

Komfort

Utrymmen

Säkerhet

Känsla

VW Touran 1,6

Äga

Köra

Komfort

Utrymmen

Säkerhet

Känsla

Helhet

Johannes Collin

ARTIKELN HANDLAR OM