Projektledaren: Bilen håller inte

MOTOR

Projektledaren Shigeyuki Hori erkänner

utan omsvep att Prius är konstruerad för Tokyos kaotiska kötrafik där bilarna står stilla längre tid än de är i rörelse.

I europeiskt tempo fungerar den inte så bra.

Shigeyuki Hori erkänner: Den håller inte för europeiska krav.

Tycker du att Prius har bra köregenskaper?

- Ja. (förläget skratt) I alla fall i Japan. Prius är utvecklad för Japan, där kör vi i låga hastigheter och där har ingen klagat.

Tycker du verkligen att styrningen är bra?

- Nej, den håller inte för europeiska krav, men också den funkar i Japan.

Det känns lite som att styra ett fartyg, utan känsla, tycker du inte?

- (Nytt generat skratt) Vi har i alla fall bytt till styvare däck i Europa, för att komma till rätta med det allra svampigaste beteendet. Jag har varit på Nürburgring två gånger nu i höst, jag såg att alla europeiska tillverkare är där. Vi måste nog också börjar testa våra prototyper där.

Vad tycker du om att motorn rusar vid acceleration?

- Vi försöker lösa det.

Inredningsmaterialen känns spinkigare än man är van med hos Toyota, vad beror det på?

- Jaså, du tycker det... Jo, det är för att hålla ner vikten. För bränsleförbrukningens skull.

Tycker du att förbrukningen är så speciellt låg då?

- På Autobahn är den väl som en Golf diesel, ja det är rätt bra.

Robert Collin