Det började med Renault Scénic 1996

1 av 6
Anfadern.
MOTOR

De små familjebussarna blir allt mer flexibla.

Och fylls av allt fler praktiska lösningar.

Inte nog med att det numera är gott om stuvfack lite här och var, de flesta familjebussar har i dag olika lösningar på hur man stuvar stolar, ryggstöd eller skjuter säten hit eller dit.

Eller plockar ut stolarna vid behov.

Det var Renault Scénic som startade trenden med högt i tak, flytt- och skjutbart mittsäte och stuvutrymme i golvet.

Därefter kom Opel Zafira med de två bakersta stolarna som fälls ner och göms i golvet när de inte behövs. Istället får man slätt lastgolv.

Idag har VW Touran och nya Toyota Corolla Verso samma lösning, Toyota för båda bakersta raderna.

Bekvämt bak för två

Opel Meriva kom för två år sedan med en trevlig nyhet. I baksätet kan man med några enkla handgrepp trycka ner sittdynan på mittre sätet, fälla ner ryggstödet som baktill innehåller en förvaringskonsol och sedan flytta de två ytterstolarna inåt.

Tre vanliga sittplatser blir två flygplansfåtöljer. Opels lösning har delvis anammats av Ford C-max.

Även här kan man trolla bort mittplatsen och flytta in ytterstolarna för att få massor av plats för två.

I Fiat Idea finns också lösningarna med skjutbara säten. Plus stuvutrymme i taket - något som genompraktiska Citroën Berlingo var först med.

Berlingo är fortfarande en udda familjebil med en rymlighet som ingen av de andra små familjebussarna kommer i närheten av.

Lastutrymmet är gigantiskt, men Berlingo har bara fem sittplatser. Inga stuvutrymmen i golvet men ytterst praktiska skjutdörrar till baksätet är smidigt. Med så kallad Modutop har Berlingo istället prylfack i taket och ljusinsläpp i tre långsmala takfönster.

Mer om familjebussarna

Thomas Berggren

ARTIKELN HANDLAR OM