ROND 2: ATT KÖRA

Foto: RICHARD SJÖSTEN
Förarmiljön i Focus är inte bara lättarbetad – den är snygg också. Dessutom är växellådan en av de bästa.
MOTOR

Förvånansvärt bra vägegenskaper, numera, i Golfklassen. Men visst, tekniken går framåt. Flera av testbilarna känns och uppträder faktiskt som större mellanklassare.

Samtliga är framhjulsdrivna. Samtliga, utom Focus, understyr också när det går för fort. Ford Focus, däremot, är överstyrd och sladdar gärna med bakvagnen.

I testgänget framstår Focus tydligt som den mest körglada bilen med spänstigt chassi och kalasfin växel­låda.

Även Citroën C4 uppvisar fina köregenskaper. När man väl har hämtat sig från överraskningen att rattcent­rum sitter still när man rör rattkringlan, upptäcker man den fina styrningen.

C4 är kul att köra. Och den har bra balans. Dock en viss stötighet i fjädringen.

Sedan har vi en trio som bygger på samma bottenplatta och chassi: VW Golf, Skoda Octavia och Seat Toledo är i grunden samma bil. Det märks även på köregenskaperna, där alla tre får höga betyg.

Skillnaden mellan dem är att Toledo, som är mer högbyggd, kränger mer.

Opel överraskar positivt – fin motor, rapp men något okänslig styrning och smidig växel­låda ger harmoni och rejält med körglädje.

Peugeot 307 charmar som vanligt. Bäst chassibalans, fint väggrepp och utmärkt styrning betyder att vi – återigen – måste ge toppbetyg.

Testlagets finsmakare tycker dock att växellådan är oprecis.

VW Golf? Jo, här bjuds på upertrygga köregenskaper med ett chassi som aldrig överraskar eller lämnar föraren i sticket.

Ungefär som vi vant oss vid.

Att köra

Thomas Berggren ([email protected])