3 nya dieslar - till er tjänst

Två dyra tyskar och en billig fransman gör upp

1 av 10 | Foto: PETER GUNNARS, RICHARD SJÖSTEN
Dieselbilen håller på att bli folkkär. Då beslutade vi oss för att testa tre heta tjänstebilsdieslar. Två dyra tyskar och en billig fransman gör upp.
MOTOR

Dieseln håller på att slå igenom.

Det märks på nybilsfronten - nyheterna duggar tätt.

Här är exempelvis VW Passat, BMW 320 och Peugeot 407.

Alla med ny dieselmotor.

Här kommer tre nya tjänstebilsalternativ:

Nya VW Passat 2,0 TDI.

Nya BMW 320d.

Och ganska nya Peugeot 407 2,0 HDi.

Och vi har valt att testa bilarna med dieselmotor.

För att dieslar är snålare, renare, starkare och roligare.

BMW 320d ger 163 hästar, nya Passat ger 140 och Peugeot 407 bjuder på 136 hästkrafter. Men det är vridmomentet, kraften från motorn, som kännetecknar dieslarna.

Och det är turbodieselmotorernas bottenvrid som gör att automatlådor passar dem utmärkt.

Bara manuell låda i Passat

Därför har både BMW och Peugeot automat, medan Passat än så länge bara går att beställa med sexväxlad manuell låda.

BMW-lådan har sex steg, Peugeot bara fyra, men få steg är inte nödvändigtvis av ondo i kombination med en vridstark diesel unden huven.

Den manuella lådan i Passat har precisa lägen och hyfsat korta slag.

Passat har blivit riktigt kul att köra - styrningen har bra precision och respons, och chassit är både följsamt och reaktionssnabbt.

Körställningen är mycket bra, med goda justeringsmöjligheter av både stol och ratt.

Även Peugeot 407 är riktigt trevlig att köra. Körställningen är fullt godkänd, men ratten hamnar lite långt ifrån kroppen för att det ska passa alla.

När det gäller körglädje så rår varken Passat eller 407 på BMW 320d, som har perfekt balans. Styrningen är blixtsnabb i reaktionerna och ger bra känsla.

Man sitter lågt i bilen, med utsträckta ben och ratten nära kroppen. Körställningen är så nära perfekt man kan komma.

BMW:s automatlåda växlar snabbt och tycker man att det inte går snabbt nog så kan man spaka själv.

Dutta spaken framåt så växlar lådan ner, och tvärtom.

Körglädjeronden går därmed till BMW, med marginal.

Tystheten ger seger

Komfortronden tar däremot nykomlingen Passat hem, även om BMW och Peugeot är tätt, tätt efter.

Och när det gäller sitt- och rull-komfort är det dött lopp mellan BMW och Passat.

Men lägst bullernivå i kupén ger till slut Passat segern i ronden.

Även när det gäller utrymmen är Passat bäst i testet, både fram och bak.

Bak har Passat mest plats för knäna av de tre bilarna, trots kortast axelavstånd. I klassen är det bara Ford Mondeo som är rymligare.

I BMW är det knappt om plats i höjdled, men är man inte längre än 180 centimeter så räcker utrymmet.

Vill man vistas bak i Peugeot 407 så gör man bäst i att ha små fötter (eller i alla fall ta av sig skorna) för utrymmet på golvet är klart undermåligt.

Även bagageronden vinner Passat. Dock är lucköppningen liten.

Fällningen av baksätet i Passat är smidig och med baksätet fällt finns det ingen "tröskel" in till kupéutrymmet, snarare en brant ramp då lastgolvet inte blir helt plant.

BMW har lika enkel fällning av baksätet. Resultatet blir inte heller här ett plant lastgolv, men det fällda ryggstödets vinkel är mindre än i Passat.

Plant, ovanligt lastgolv

Peugeot stoltserar med ett helt plant lastgolv (ovanligt i en sedan) efter att man har fällt upp den bakre sittdynan och sedan fällt fram baksätets ryggstöd.

Peugeot 407 kan även skryta med en mycket hög säkerhetsnivå, både när det gäller aktiv och passiv säkerhet.

Generöst med säkerhetsutrustning och fem stjärnor i Euro Ncap:s krocktest ger högt betyg i säkerhetsronden. 3-serien och Passat är ännu inte testade av Euro Ncap.

Peugeot 407 har bara en svag punkt säkerhetsmässigt; bromssträckan. 41 meter från 100 km/tim är godkänt, men både BMW och Passat stannar på fina 39 meter.

Dåligt ljus hos alla bilarna

En detalj som gör oss besvikna på alla tre bilarna är strålkastarna. Halvljusen är underkända, det borde vara bättre på nyutvecklade bilar.

För att få ett bra ljus måste man köpa till xenonljus - för 5 900 kronor (Peugeot), 6 500 kronor (BMW eller hutlösa 9 900 kronor till Passat.

Kvalitetskänslan är bäst i BMW 320d. Passat är dock inte långt efter.

Ekonomi är en het potatis när man testar dieselbilar.

Blir det skattelättnader? Ny lagstiftning? När blir det verklighet, i så fall? I nuläget vet ingen, men det är troligt att regeringen inom en ganska snar framtid kommer att lossa på tyglarna när det gäller dieselbilar.

Som det är nu så behöver du köra knappt 2 000 mil/år för att det ska löna sig med diesel.

Det är också troligt att partikelfilter spelar en avgörande roll för skatte-ändringarna.

Peugeot 407 och Passat har partikelfilter som standard, men BMW tar 5 500 kronor extra för det - det känns inte premium!

Noterbart är att alla tre testbilarna klarar miljöklass 2005.

BMW är dyrast i inköp, men total- ekonomiskt sett blir den ändå inte dyrast att äga.

Höga reservdelspriser och sämst andrahandsvärde gör Passat till den dyraste bilen att äga. Peugeot 407 är inte helt oväntat billigast att äga i detta test.

John Argelander ([email protected])