Genuin skogsmulle

Subaru Forester avslöjad i brutal vintertest

1 av 3
Subaru Forester är en kul bekantskap. Ju sämre väg, desto mer underhållande blir körningen. Foto: MARTIN STRÖM
MOTOR

Vintertester avslöjar brister brutalare.

Subaru Forester visar ett undermåligt ventilationssystem. Imma (även på framrutan) är svår att bli av med.

Vi fick skrapa rutorna på insidan varje dag under testet.

Men Forester är ändå en skön bil att köra, särskilt mysig när snön vräker ner. Fyrhjulsdriften och den högre markfrigången gör bilen ostoppbar. Bilen gillar ojämna vintervägar och skumpiga grusvägar. Styrningen är mycket lättvevad.

Samtidigt är känslan fin och körningen underhållande. Hemligheten är den låga tyngdpunkten. Subarun känns inte lika hög som den ser ut.

Framstolarna är sköna. Men skinnklädsel är kallt på vintern och ojämn sätesvärme gör det inte bättre.

Innerutrymmena är inget att skryta med. Kupén är lite väl trång för fyra vuxna och absolut inte gjord för fem. Bagageutrymmet imponerar inte. Smarta fack, hållare och strömuttag är dock plus på listan. I övrigt en snygg och trevlig interiör, mycket tack vare ljusa material och en enorm taklucka i glas.

… men ingen ESP. Otroligt!

Minus för stolligt placerad lågväxelspak. När man vill använda handbromsen lägger man ofta i lågväxel i stället. En burkig stereo drar ner komfortbetyget.

Motorn i 2,0 (160 hk) räcker för de flesta.

Men om du ska dra tunga släp, titta på starkare 2,5XT istället.

Subaru brukar ha fina växellådor, men lådan i Forester är lite kärv. I alla fall innan den blivit varm.

Säkerheten är ett viktigt kapitel. Forester driver på alla fyra hjulen, kanon på vintern. Pisksnärtsskyddet är är också positivt.

Men ESP saknas! Otroligt att Subaru bara erbjuder antisladd till dyraste versionen 2,5XT. Fyrhjulsdrift är bra, men ingen ersättare för ESP.

Subaru Forester 2,0X

Martin Ström ([email protected])