Audi A2 - lilla huset på vägen

– får stort A i funktionalitet

MOTOR

Tyska kvalitetsbilar måste inte vara stora och vräkiga.

Det lilla höghuset Audi A2 får stort A i funktionalitet.

Nu går den att få för runt hundratusen kronor.

Foto: ALRIK SÖDERLIND
Vindrutetorkarna på första årsmodellen. Elhissar med glappkontakt. Glappande bränslegivare Kondens i främre strålkastarna. Hackande motor. I högre hastigheter kan 75 hk-motorn tappa effekt för en sekund. Växellådan. Kolla om någon garantireparation har utförts.

SMIDIGHET

A2 går tryggt och säkert på vägen, utan att vara tråkig. Den trivs bäst på kurviga småvägar och knixiga stadsgator. Den lite högre sittpositionen och bilens litenhet underlättar i stan. Man har god överblick, nästan som i en stadsjeep.

FLEXIBILITET

Höjden i kupén är över en och en halv meter. Och tack vare det nedsänkta bakre fotutrymmet får baksätespassagerarna mer plats. Två vuxna och två tonåringar åker bekvämt. Med sätena fällda blir lastutrymmet riktigt stort - jämförbart med en mindre kombi.

SÄKERHET

Medelsäker i klassen. I en krock skyddas passagerarna av en stark ramkonstruktion tillsammans med krockkuddar fram och på sidorna. Extra bra att både elektroniskt antisladdsystem (ESP) och antislir (ASR) är standard.

KVALITETSKÄNSLA

Audi har länge varit måttstock för hur kvalitet ska kännas. A2 är inget undantag.

Sittposition, passform och materialval i knappar och reglage; allt är noggrant utformat och har hög finish.

BRÄNSLEEKONOMI

A2 är en avancerad lättviktskonstruktion i aluminium och väger cirka 100 kilo mindre än en motsvarande konventionell bil. Den lilla bensindrivna fyran med 75 hästkrafter är överraskande pigg i stadskörning. Omkörningar i högre fart och med last kräver i bland nedväxling. Dieselversionen (TDI) har samma effekt, men är lite vridstarkare. Sedan 2001 finns också en 1,2-liters TDI som klarar sig på under 0,3 liter/milen. I fjol presenterades även en större motor med direkt bränsleinsprutning (FSI).

BEGAGNATUTBUD

Förhållandevis få svenskar väljer A2 när det ska köpas ny bil. En orsak är att den hamnar lite mitt emellan småbils- och mellanklassen.

En annan är det höga priset. Med några tillval sprang priserna lätt iväg mot 200 000 kronor. I statussynpunkt kan ett högt pris ha sina fördelar, men när köparen får en konventionell mellanklassbil för samma pris blir valet oftast en sådan. På begagnatmarknaden finns det ändå ganska gott om Audi A2 till salu. Nu till betydligt mer attraktiva priser, åtkomliga för den som kan tänka sig att lägga en extra slant för kvalitet och de fina köregenskaper A2 är begåvad med.

BEGAGNAT

David Lilja ([email protected])