Autobahn-loket

MOTOR
Foto: AUTO MOTOR & SPORT
Audi RS 6 är en fröjd att ratta hur man än provocerar den. Styrningen är bergfast och greppet är formidabelt.

Ett väldämpat muller hörs genom de öppna sidorutorna.

Tomgången är lugn och helt utan vibrationer.

Ett snabbt tryck på gasen, motorn ryter till och ger ifrån sig ett par dova smällar ur de två kromade avgaspiporna när varvet lugnar sig.

Det står helt utom tvivel att Audis eget trimmarföretag Quattro GmbH har lyckats med ljudtrimningen av den maffiga V8:an, tonen är helt underbart köttig.

Växelväljaren läggs i drive-läge, vänsterfoten ligger lätt på bromsen. När sen gaspedalen planteras i golvet exploderar bilen i väg med en smått absurd kraft, motorns mörka morrande är förbytt i ett avgrundsvrål och den röda hastighetsmätarnålen verkar vilja gå flera varv i sin klocka.

Rival till BMW

Accelerationen är helt odramatisk i flera hänseenden. Fyrhjulsdriften ser till att alla de 560 newtonmeterna letar sig ner i asfalten, den snabba automaten gör hastighetsökningen helt ryckfri. Motorn tävlar med sina avgasrör om att föra mest oväsen.

Audi RS 6 är en direkt konkurrent

till BMW M5 och med 50 hästar och 60 Nm fler än sin rival från Bayern, är den en värdig sådan. M5 får spö i accelerationen, oavsett hur man mäter. Tyvärr förlorar RS 6 mycket av M5:ans råa känsla på grund av sin automatlåda. Den direkta känslan motor–låda–förare kan aldrig bli lika påtaglig som med en manuell låda.

Tung rackare

Dessutom är RS 6 en tung pjäs med en tjänstevikt på 1 945 kilo. Kombin väger ytterligare 40 kilo. I böjarna märks det att bilen har en ordentlig spis längst fram. Uppträdandet är understyrt och förutsägbart, men krängningen är minimal. Tacka antikrängsystemet DRC (dynamic ride control) för det.

Vid provocerad körning är bilen en fröjd, styrningen är tung och bergfast, greppet är formidabelt och motorn helt oberörd oavsett belastning.

När Audi RS 6 landar på svensk mark till hösten kommer den att kosta 851 000 kronor, vilket inte bara är väl tilltaget, utan också cirka 50 000 mer än konkurrenten från BMW.

Råbarkad muskelbil

Det finns dock tydliga skillnader i karaktärsdrag. Där BMW M5 är en råbarkad körmaskin och muskelbil, är RS 6 ett Autobahn-lok. För den som vill ha fyrhjulsdrift är valet lätt, men då kommer nästa problem: Misanoröd eller Daytonagrå? Eller Goodwoodgrön?

Fakta: Audi RS 6

John Argelander (-)