Mellanbrorsan som fick alla de goda egenskaperna

Mellanstora BMW:n är stark, snål och påfallande pigg.
MOTOR

En stor stark finns redan.

Och en lätt.

Dags för mellandieseln hos BMW.

Utan mycket väsen har BMW infört en ”ny” dieselmodell, 525d, som komplement till redan existerande 530d.

Det rör sig om i grunden samma sexcylindriga diesel, fast med volymen 2,5 liter i stället för 3,0 liter.

BMW 530d har blivit kallad ”dieselracer” med sina 193 hk och fantastiskt höga vridmoment (410 Nm redan vid 1 750 v/min).

Med automatlåda och i kombiutförande kostar 530d Touring 410 000 kronor.

Sparar 35 000

Men 525dA Touring är inte mycket sämre med 163 hästar, speciellt inte med tanke på att man då får 35 000 över i plånboken.

Ett ekonomiskt alternativ är annars lillebror 520d, snålvargen i sammanhanget med 136 hästar och prislappen 319 900 kronor.

Den fyrcylindriga 520 finns dock inte med automatlåda, något man gärna vill ha.

Den femstegade automaten trollar ju bort dieselmotorns svaghet med litet varvtalsområde.

Stark och snål

I nya 525dA Touring finns dock alla de goda egenskaperna samlade. Stark, snål motor samt automatlåda.

Vid vardagskörning är 525dA påfallande pigg i karaktären och harmonin mellan motor och automat lika fulländad som på bensinmodellerna.

Det är först vid landsvägsomkörningarna som man eventuellt kan sakna det lilla extra som finns i 530d.

Fast den som saknar spets och motorkaraktär väljer sannolikt bensinmodellen 530iA Touring, som faktiskt bara kostar sju tusenlappar mer.

Pär Brandt (-)