Xsara - en skön, men bortglömd fransos

Vanliga fel, fakta och priser

MOTOR

Xsara är enkelt uppbyggd för att vara en Citroën. Kanske är det därför den fungerar så bra? Lite småfel är allt som bekymrar i ett annars smärtfritt och ekonomiskt bilval.

Ratten går att ställa i både höjd- och längsled.

Modeller

Femdörrars halvkombikaross är vanligast. Mindre praktiska tredörrarsversionen kallas coupé och finns i en sportig VTS-version med 163 hk. Helkombin är 18 cm längre än halvkombin och lastar massor. Picasso är en flexibil som bygger på Xsara-chassit och bör ses som ett prisvärt alternativ till Renault Scénic. Undvik minsta motorn på 1,4 liter och rikta in dig på den minst trista 1,6 16V med 90 hk som kom med ansiktslyftningen år 2000 (Xsara II).

Ekonomi

Som begagnad är modellen lite bortglömd på marknaden och ligger i ett mycket attraktivt prisläge. Enligt Bilprovningen är Xsara bättre än medelbilen och har få modellrelaterade fel. Reservdelarna är dessutom billiga om något skulle gå sönder.

På vägen

Inspirerar inte till aktiv körning, Xsara känns mjuk och lite gammal i sin uppbyggnad - vilket den också är. Xsara presenterades 1997 och saknar Citroëns utmärkta gashydrauliska fjädring. Men bilen är trots en viss "gubbkänsla" lätt att tycka om och bjuder på bra komfort. Sköna stolar som har bra justeringsmöjligheter och ratten går att ställas i både höjd- och längsled. VTS-versionen är betydligt lättare i steget än standardversionen och utmanar VW Golf GTI - för nästan halva priset.

Utrymme

Jämfört med senare konkurrenter framstår Xsara som lite trång, särskilt i baksätet med den sluttande taklinjen och snäva benutrymme. Bättre ställt med utrymmet är det i kombimodellen som lämpar sig som familjebil.

Krocksäkerhet

Tre stjärnor i EuroNcap 1998. År 2000 kom ABS med bromskraftsförstärkare liksom fyra krockkuddar som standard.

Vanliga fel

Fakta/Citroën Xsara 1,6 5d -02

David Lilja ([email protected])