Så bra är nya Cittrabussen

Collin testar efterföljaren till Evasion

1 av 4 | Foto: ROBERT COLLIN
Framtill känner vi igen den glada småbilen C3 och baktill kombin C5. Bilen har vuxit på alla bredder, lite högre, lite bredare och betydligt längre. Det ger bättre utrymmen och mer harmoniska proportioner.
MOTOR

Den fula ankungen har fått rundare former, mer karaktär och lyxkänsla. Citroën C8 är allt som Evasion inte var. Robert Collin har testat den.

I all tysthet har Citroën Evasion varit den allra bästa familjebussen i drygt åtta år.

Men allt för få upptäckte den fula ankungens inre skönhet.

Ersättaren C8 med rundare former, mer karaktär och en viss lyxkänsla ska locka köparna bättre.

Evasion formgavs medvetet funktionellt utan sidoblickar åt flärd eller vad konkurrenterna höll på med. En fyrkantig låda med varenda millimeter tillvaratagen och plats för upp till sju personer.

Köregenskaperna slog alla konkurrenter och när priset sänktes till under 200 000 kronor var Evasion förbluffande mycket bil för pengarna.

Men köparna förhöll sig kallsinniga.

Växer överallt

Därför är C8 allt som Evasion inte var och en bra bil har faktiskt blivit ännu bättre. Men också dyrare, räkna med att priserna börjar över 230 000 när bilen når Sverige i april.

Bilen har vuxit på alla bredder. Lite högre, lite bredare och betydligt längre.

C8 har vuxit med 27 cm på längden vilket dels ger bättre utrymmen men kanske framför allt mer harmoniska proportioner. Det är fortfarande buss, men inte box.

Framtill känner vi igen glada småbilen C3, bak kombin C5.

Till de bakre sätena stiger man fortfarande in genom skjutdörrar och nu finns det elektrisk öppning och stängning för den som vill.

Det går lätt att ta sig till de bakersta sätena och man sitter faktiskt riktigt bra på alla platser. Stolarna har lite korta dynor men sitthöjden är fullt tillräcklig.

Rymdskepp

Bullernivån är behagligt låg, det går utan problem att prata mellan alla platser utan att höja rösten nämnvärt.

Föraren kan få för sig att det är ett rymdskepp han för fram. Förarmiljön är milt sagt spejsad. Somt fungerar alldeles utmärkt men instrumenten för hastighet, varvtal och temp/bränsle som sitter mitt på instrumentpanelen lär inte bli långlivade. De är svårlästa även om man skulle vara placerad mitt för dem, i vinkel är det etter värre.

Halvbra kvalitetskänsla

Den luftiga panelen i två delar med ett slags fritt svävande däck är däremot ett friskt nytänkande som tar ner den stora volymen ett par storlekar.

Kvalitetskänslan i C8 är inte mer än halvbra, men allt ser snyggt och fräscht ut och fungerar bra.

Allra bäst är kanske köregenskaperna.

Chassit är i grunden hämtat direkt från Evasion men har stämts av så att både komfort och köregenskaper blivit ännu bättre.

Klassledande utan tvivel.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM