En riktig liten höjdare, Ford

Ford Fusion saknar strålkastar- spolare - det gör den till en säkerhetsrisk

1 av 3 | Foto: AUTO MOTOR UND SPORT
MOTOR

Ford fyller 100 år i år - och firar med en liten, högbyggd familjebil med tuff utstrålning.

En ministadsjeep?

Nej, egentligen är Ford Fusion en förstorad Ford Fiesta.

Under de snarlika karossformerna är det mesta i nya Ford Fusion hämtat från systermodellen Fiesta.

Hela bottenplattan, hela drivlinan, chassit, samt en rad mindre detaljer är Fiesta-delar.

Och det är ingen dålig gissning att Ford kommer att sälja många Fusion.

Den har allt Fiesta har, plus lite till för bara 10 000 kronor mer.

Den är rymlig och insteget till baksätet måste vara ett av de bästa på marknaden. Dessutom sitter man bekvämt och högt med bra utsikt.

Den som kör Fusion har förmånen av att se alla bilens fyra hörn. Här kan föraren faktiskt blicka ut över motorhuven, det var länge sedan en småbil erbjöd den synen.

Lättparkerad, med andra ord. Och lättlastad.

Jättebaklucka

Det rymliga lastutrymmet nås via en jättebaklucka, kan man sedan tricket med de dubbla gångjärnen när man fäller baksätet går det att få lastgolvet helt slätt.

Förarplatsen är bekväm, man sitter högt och rakt på en stol som stöttar från alla håll.

Men ratten kan bara höjas/sänkas, inte skjutas i längsled vilket begränsar möjligheten att finna den bästa körställningen.

Interiören är plastig och en del ytor ser fina och fräscha ut, andra mer gråmurriga och trista.

Passningen och kvalitén är tyvärr inte den bästa - fast inte heller den sämsta. Men helt klart skulle Ford Fusion vinna på lite mer omsorg i byggprocessen.

Att köra Fusion är okomplicerat och bilen är i första hand tänkt att vara ett stadsfordon, sitt utseende till trots.

Styrningen är omedelbar och exakt, Fusion är en av de trevligare småbilarna att styra.

Fjädringen är lika hård som i Fiesta, men Fusion är mjukare i början av fjädringsrörelsen och känns alltså mer komfortabel över små gupp - utan att för den skull förlora spänsten.

Säkerhetsrisk

Är vägen kurvrik kan man med fördel leka rallyförare och väggreppet är förbluffande bra. Men när det tar slut finns ingen elektronisk hjälp till hands - antispinn- och antisladdsystemet är tillval men tyvärr lite för dyrt (8 500 kronor).

Dessutom saknas en så basal sak som strålkastarspolare, en klar säkerhetsrisk på vintern.

Ser ut som terrängbil

Fusion finns med 80-hästars 1,4-litersmotor alternativt 100-hästaren på 1,6 liter. Vi har kört den senare och den känns perfekt dimensionerad till matchvikten, knappt 1 100 kilo.

Motorn är lite kraftlös under 2 500 varv, den behöver varvas för att ge bra effekt och då bullrar den tyvärr lite för mycket.

Totalupplevelsen av att köra Fusion är dock positiv.

Fusion är en kul bil.

Den ser ut som en terrängkärra men är byggd bara för den urbana djungeln.

Som liten familjebil kommer Fusion fungera allra bäst.

Den är praktisk och har flera goda sidor.

Men Ford borde ägna de små detaljerna lite mer omsorg.

När det är gjort blir Fusion en kalasbil.

Thomas Berggren ([email protected])