Ford Streetka – en glidare i sportkostym

Underhållande och vägsäker – men motorn är för klen

Foto: auto motor & sport
Mysigt mullig. Streetka kan verka uppblåst men är riktigt underhållande.
MOTOR

Ford Streetka är kul att se på och lätt att köra.

Och här finns mycket körglädje inbyggd.

Men varför en så trist motor, Ford?

Återigen har Ford byggt en bilmodell med ett så underhållande chassi att man sitter och skrattar högt under första provkörningen.

Styrningen är visserligen lite trög runt mittläget, annars styr framvagnen snällt in på vald kurvlinje.

Bilen är byggd av delar från flera olika Ford-modeller. Framvagn från Fiesta, frambromsar från Focus, växelreglage från Puma – tillsammans innebär detta bara att Streetka är billig att bygga och enkel att laga.

Farligt nära Peugeot

Totalt sett har Ford med enkla medel byggt en underhållande, vägsäker, lätt liten bil.

Men här kommer vi till bilens svagaste punkt. Accelerationen 0–100 km/tim på 12,1 sekunder är inget som man skryter om för kompisarna.

Tyvärr är den 1,6-litersmotor som Ford valt för Streetka lite för kraftlös för att upplevas som skojig. Det hade räckt med några hästar ytterligare för att inbyggda körglädjen skulle blommat ut.

Ford har byggt Streetka i samarbete med italienska Pininfarina. Pininfarina fick också ta hand om produktionen, Streetka byggs alltså i Italien.

Priset är tyvärr satt lite högt, 174 900 kronor.

Det betyder att Streetka prismässigt hamnar nära populära Peugeot 206 CC (181 600 kr) som har en kraftfull 2-liters motor.

Lägg till metalliclack (2 800 kr), och luftkonditionering (7 900 kr hos Streetka men standard i 206 CC) så kostar plötsligt Streetka mer än 206 CC.

Starkare motor

Då uppstår frågan: ska man välja det körglada chassit hos Streetka framför det genialiska plåttaket hos Peugeot 206 CC?

Säkert skulle fler göra det om Streetka fick en (lite) spänstigare motor.

Provkört

Ford Streetka

Foto: Auto motor & sport
Kul form och snygga detaljer. Men Streetka behöver en starkare motor.

Pär Brandt (-)