Priskrigarna

MOTOR

Opel mot Ford i mellanklassen.

Någon som blir upphetsad?

Nja, möjligen den som sköter hushållskassan.

Då vill man gärna ha så mycket bil som möjligt för varje insatt krona.

För den prismedvetne har Tysklands två favoriter och priskrigare en hel del intressant att erbjuda. Klassfavoriten Ford Mondeo och den helt nya Opel Vectra sväljer den medelstora familjens behov. Med lite understöd av en takbox duger de gott även på semesterresan.

Ny och fräsch

Är det maximal volym som gäller sneglar man åt Vectra. Den ser stor ut. I själva verket är Mondeo större, 14 centimeter längre och aningen bredare. Opel kompenserar sig med en något mer generöst tilltagen höjd.

Vectra upplevs verkligen som helt ny, med en helt annan framtoning än föregångaren. Den arkitektoniskt skarpskurna formen ger ett intryck av soliditet, en känsla som förstärks av ett förtroendeingivande klonk när man slår igen dörrarna.

Inredningsdesignen känns ny och fräsch. En lite tung instrumentpanel, typ rejäl byrå, med en obruten linje mellan högersidan och instrumentgruppen till vänster känns läcker. Kanske aningen överstylad, speciellt som de valda materialen inte känns riktigt kul. Spakarna till blinkers och vindrutetorkare håller knappt mopednivå på kvalitetsintrycket.

Flört med föraren

Även hos Mondeo hittar man material som mer hör hemma på leksaksavdelningen än i en modern mellanklassare. Dessutom är Mondeo mer konventionell och flörtar mest med föraren.

Körställningen i Vectra är utmärkt. Förarstolen går att höja och sänka individuellt i fram- och bakkant. Knappar och reglage sitter också väl till.

Den fyrcylindriga 2,2-litersmotorn låter rejält avlägsen, motorrummet är väl isolerat. Tyvärr känns den lika avlägsen när man kör iväg.

Gaspedalskänslan i Vectran är vag och har någon centimeters glapp innan pedalen får kontakt med maskineriet.

När motorn väl har börjat fatta är den inte speciellt pigg på att få order, och frågan är hur man lyckats få en på papperet överlägsen motor att lägga sig så platt på rygg för konkurrenten! Opelmotorn är tio procent större och två hästkrafter starkare. Dessutom har den mer ork på lågvarv än Forden.

Mondeo är överlägsen både när det gäller acceleration och segdragning.

Uppstyvad Vectra

Opel har valt en högre utväxling och Vectra är aningen tyngre än Mondeo. Opels maskin är ekonomitrimmad vilket också har gett resultat: Förbrukningen är klart lägre i Opel Vectra.

Vägegenskaperna är än mer olika. Ford Mondeo är plötsligt det softa alternativet!

Opel har styvat upp nya Vectra. Resultatet är en snabb styrning och en nästan total avsaknad av krängning. Dessutom har bilen en riktigt bra fjädringskomfort.

Men så fort vägen blir sämre märks ojämnheter tydligare och hjulen tappar lättare greppet på halt eller löst underlag.

Mondeo är mjukare och upplevs mer ”levande”, något som passar perfekt till den pigga drivlinan. Styrresponsen är bra och Mondeo går att styra med gasen om man vill.

Opel Vectra är en aningen nervösare bekantskap när den hamnar i en krissituation. Testvagnen var inte utrustad med antisladd-system vilket var synd.

I undanmanöverproven ger Vectrans snabba styrrespons ett knappt övertag, men den tappar betydligt med full last.

Vectra är har problem med vägljudet. Däckbuller är är vår tids förbannelse och bägge dessa bilar lider likt många andra konkurrenter.

När det gäller övrig komfort har Vectra tydligt övertag. Baksätet har en behagligare lutning samtidigt som fotutrymmet bak upplevs som lite generösare. Dessutom är takhöjden bättre i Vectra.

Utrustningsmässigt är bilarna ganska lika. Det betyder en vettig passiv säkerhetsutrustning med övertag för Mondeo som har urkopplingsbar passagerarkrockkudde som standard. När det gäller den aktiva säkerheten är det mer tveksamt. Ingen av dem har ESP som standard, speciellt tråkigt för Opel som behöver det bättre än Forden. För 5 400 kronor får man antisladd i Vectra, antispinn är standard i 2,2, medan det kostar 4 900 för både antispinn och antisladd till Mondeo. Både Ford och Opel erbjuder luftkonditionering som standard och vill man ha en automatisk klimatanläggning kostar det 3 900 kronor i bägge fallen. Till Vectra kan man också välja ett ”Företagspaket” för 7 500 kronor och då få klimatutomatik, farthållare samt cd-radio. Ett klart intressantare alternativ.

God portion körglädje

Hur man än dribblar med utrustningen blir prisskillnaden marginell, dock men aningen fördel för Mondeo. Den fördelen äts dock snabbt upp av Vectras lägre bränsleförbrukning.

Sammanfattningsvis är Opels Vectra en imponerande nykomling som ännu har några vassa hörn kvar att slipa till.

Segern går dock till Mondeo för dess sällsynt harmoniska framtoning. Ford har lyckats skapa en bil som förutom en hög grundkompetens även underhåller föraren med en god portion körglädje.

Nästan som en extra bonus i det här prisläget.

Robert Pettersson (-)

ARTIKELN HANDLAR OM