Jaguar X-type - lyxkatt med oljebrännare

Första jaggadieseln är inte så dum

MOTOR

Frågan är om inte britterna snart också kör till höger.

För Jaguar finns nu med diesel. Jodå, du läste rätt..

Och första jaggadieseln är inte så dum, faktiskt.

Priset är överraskande: 10 000 kronor lägre än för 2,0 V6 med samma utrustning.

En femtonmilaslinga på de angränsande, kurvrika och kuperade småvägarna samt några mil på autobahn gav svar på de flesta frågorna vi hade om Jaguars första diesel.

Nej, bilens karaktär har inte gått förlorad.

Behagligt diskret

Även om inte tvålitersdieseln (från Ford Mondeo) ger blixtrande acceleration från stillastående känns dieseln mer kraftfull än den trötta tvåliters bensinmotor som redan säljs.

Fords tvålitersdiesel tillhör visserligen inte de tystaste. Men Jaguars tekniker har fyllt varje hålrum mellan kupé och maskinrum med ljuddämpande material så dieselknattret upplevs behagligt diskret.

Kraften i jaggadieseln märks mest vid omkörningar.

Segdragningen på trean och fyran är finfin, turbofördröjningen är inte borttrollad men vid vanlig körning märks den mycket lite.

I testbilen var nya dieseln kopplad till en femväxlad manuell låda.

Vid 100 km/tim lufsar därför motorn i klart beskedliga 2 000 varv.

Automatlåda kommer att finnas tillgängligt när X-type 2,0D kommer till Sverige runt september.

ESP ingår inte

Priset för X-type 2,0D är en prima överraskning - det blir exakt 10 000 kronor lägre än för 2,0 V6 med samma utrustning, alltså 255 000 kronor.

Då ingår tyvärr inte ESP.

Antisladdsystemet kostar 4 800 kronor extra.

För 13 900 kronor mer får (alltså 268 900) man "business-paketet" där klimatanläggning, läderklädsel, elstolar samt 16-tums alufälgar ingår.

Det rekommenderas.

Jaguar är ju, trots allt, en lyxbil.

Provkört:

Jaguar X-type 2,0D

Thomas Berggren ([email protected])