Törstig, högljudd och okultiverad

1 av 2
Jeep Cherokee som oljebrännare är inget lockande alternativ. Dieselmotorn är en besvikelse.
MOTOR

Jeep erbjuder nu en diesel till stadsjeepen Cherokee.

Det är en vagn med rejäl markfrigång och robusta hjulupphängningar.

Bilen som har inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel lockar till prövningar vid sidan av vägnätet.

Och ute i terrängen brukar vridstarka dieselmaskiner vara bra att ha.

Motorn i Cherokee 2,5 CRD är en modern direktinsprutad diesel på 142 hästkrafter, mycket vridstark.

Det låter alltså lovande – men motorn är dessvärre en besvikelse.

Gammalmodig

Sin fullständiga ungdom till trots känns maskinen gammalmodig. Den går högljutt, okultiverat och verkar dessutom vara otidsenligt törstig.

En siffra på 1,1 liter per mil som testgenomsnitt är inte smickrande, även om bilen för all del är tung. Tjänstevikten är hela 1 920 kg.

Till dieselmotorn följer en manuell, 5-växlad låda. En växellåda som kräver armmuskler skapta före servohjälpens genombrott.

Inte nog med att uppväxlingarna är tröga, det gäller nedväxlingarna lika mycket. En bil för stålmannen kanske?

Jo, åtminstone vad sittkomforten anbelangar. De korta dynorna ger nämligen inte tillräckligt lårstöd för alla på långturen. Utrymmen är det dessutom ganska ont om.

Spännande design

Stadsjeepar är typiska dragbilar. Med tanke på detta är det extra synd att Cherokee är utrustad med alldeles för utmattningskänsliga bromsar.

Men visst har Cherokee några positiva drag också.

Den gedigna kvalitetskänslan och den spännande designen som kännetecknar modellen har också denna dieselvariant.

Men varför inte välja Cherokee 3,7 Limited i stället. Med sin mulliga bensinmotor och standardmonterade automatlåda ger den ett avgjort mer harmoniskt intryck.

Eller så kanske man väljer en helt annan bil.

Jeep Cherokee 2,5 CRD

Mikael Johnsson (-)

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester

Jeep