Nej, Kia kvalar inte in i Golfgänget - ännu

1 av 4 | Foto: Ola Österling
Om Kia ska lyckas konkurrera med bilarna i Golfklassen krävs mer än vad den medelmåttiga nykomlingen Cerato har att erbjuda.
MOTOR

EU-anpassad visserligen, men definitivt inte till lågpris.

Medelstor, medeldyr och medelmåttig kommer här nya Kia Cerato.

Kia Cerato är Koreas gåva till alla Golfhungriga köpare.

Här bjuds luftkonditionering, sex krockkuddar, en obegripligt svårrattad radio från Clarion, elhissar och aktiva nackskydd fram samt bromskraftsförstärkare och elektronisk bromskraftsfördelning.

Men det allra viktigaste - antisladdsystem, det var för svårt för koreanerna.

Ändå kostar Cerato 143900 kronor. Jämför det med Citroën C4 som landar på 142000, Seat Leon och Opel Astra som nosar på 148000 kronor.

Vad talar till Kias fördel?

Designen är en sorts EU-anpassad medeldesign som bakifrån påminner om gamla Audi A3.

Interiören är rejält plastig med tydliga gjutskarvar. Enkelt och kostnadseffektivt och sannolikt hållbart.

Dålig utväxling

I övrigt uppför sig allt i bilen som man kan förvänta sig av en bil i den här prisklassen.

Växellåda, styrning och fjädring arbetar på ett moget och föga påträngande sätt. Men, utväxlingen är helt bort i tok.

Höga 3200 varv på femman i 100 km/tim blir rätt tröttande på långfärd. En högre femma efterlyses.

Dock, den generellt låga utväxlingen gör faktiskt Cerato till en rapp liten stadskämpe.

Som en kyrkbänk

Sittkomforten fram är väl som bilen i övrigt. Så där. Lite kyrkbänk med aningen för platta ryggstöd. Att kunna höja stolen i framkant hade varit önskvärt. Baksätet fungerar dock okej.

Om Kia har som ambition att bli en stark medtävlare i den tuffa Golfklassen vill det nog till att man kan erbjuda mer än så här.

Vi är inte imponerade.

Kia Cerato 1,6 EX

Ola Österling

ARTIKELN HANDLAR OM