Mercedes SLK – den första plåtcabben

Modellhistorik Mercedes SLK: 1996: Premiär! Bilen köps och säljs som spekulationsobjekt. 1997: Sidokrockkuddar, elektronisk bromsassistans och avbländbara backspeglar blir standard. 1998: ASR blir standard. 2000: SLK får en välbehövlig face-lift. Ny klädsel, ratt, blinkers i backspeglar, nya plastdetaljer. Framför allt nya materal invändigt som höjer kvalitetskänslan betydligt.
MOTOR

Mercedes var först med el-manövrerad plåtcabriolet (Vario Roof) – det kom redan 1996 i lilla sportvagnen Mercedes SLK.

En liten, snygg vagn som via ett enkelt knapptryck förvandlas från sportkupé till cabriolet och vice versa.

Detta briljanta system har gjort SLK till en ägarfavorit.

Tyvärr; ju mer populär en bil är, desto dyrare blir den.

Men så här sex år efter introduktionen finns en radda av modeller och, äntligen, bilar till rimliga priser.

Med lite prutjobb bör man få loss en SLK för mindre än 200 000 kronor. Då med den lite bleka tvålitersfyran på 136 hästar.

En mer nyanserad upplevelse bjuds vi av V6:an i SLK 320 som kom med ansiktslyftningen år 2000.

Fast då tar priset gärna ett skutt upp mot den jobbiga 300 000-gränsen.

Perfekta bromsar

Motor, drivlina och chassi är stöpta i samma formar som resten av Mercorna. Kanske den bästa kvalitetsgaranti man kan få.

Det totala antalet fel per mil är märkbart lägre jämfört med konkurrenterna från BMW och Porsche.

Bromsarna i SLK är perfekt avvägda, väghållningen är glad utan att vara lynnig.

SLK är liten, smidig, relativt snabb, körglad, kul, dynamisk och vacker. Ur ägarsynpunkt en drömbil med få verkstadsbesök och gynnsam prisutveckling, även på sikt. Se dock upp med slitna kopplingar på manuellt växlade bilar. Det finns ganska många exemplar på marknaden att välja mellan. Så kolla prisbilden, välj noga. Och bestäm dig och slå till!

Livet är för kort för att stå utan en mysig cabriolet hela sommaren?

Fler provkörda cabbar:

Fredrik Huldt ([email protected])